'Google Glass is gedoemd'

Robert Scoble met zijn Google Glass onder de douche. ©rv

De Californische internetgoeroe Robert Scoble is bang dat Google Glass te vroeg en te duur op de markt komt. In zijn column op de techsite The Next Web stelt de ex-Microsoft-medewerker dat het toestel daarom ten dode is opgeschreven.

Scoble heeft Google Glass sinds dag twee na de lancering midden april, en kon het toestel dus al acht maanden testen.

De bekende techblogger stelt dat Google Glass te duur is. 'Ik hoor dat Google de prijs dit jaar niet onder 500 dollar (360 euro) kan doen zakken, dus is Google Glass ten dode opgeschreven. In 2014. Als ze de prijs onder 300 dollar krijgen en het toestel één of twee updates geven? Dan zal er een markt zijn. In 2016, neem ik aan.'

Voorts luidt het dat de verwachtingen te hoog zijn. 'De verkopen zullen met die van Apples iWatch worden vergeleken. En zullen heel wat artikels besluiten dat Google Glass niet populair is. Lees: Glass is doomed.'

Nog meer kritiek: de huidige interface is niet geschikt voor een hele hoop apps, Facebook wordt niet ondersteund en het delen van foto's moet gebruiksvriendelijker. Scoble beseft niettemin dat het eindproduct - dat dit jaar officieel op de markt komt in de VS - op heel wat vlakken zal worden aangepast ten opzichte van het huidige prototype: het design, de levensduur van de batterij, evenals het nut van het toestel.

Het grootste struikelblok voor Google Glass is de angst van mensen voor gadgets die ze op hun lichaam moeten dragen. Collega-blogger John Gruber waarschuwde daar eind december ook al voor. Mensen zijn volgens Scoble bang om 'het mens zijn' te verliezen. 'Google zal daar iets moeten aan doen.'

De internetgoeroe besluit zijn blog met volgend advies: 'Google moet de verwachtingen resetten. Google Glass in de markt zetten voor 2020. En niet in 2014 als concurrent voor de iWatch van Apple. Dan is het zeker ten dode opgeschreven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud