Advertentie

Google lanceert Chrome met ingebouwde adblocker

©ANP XTRA

Google integreert een adblocker in de nieuwe versie van zijn browser Chrome. De maatregel moet de irritantste advertenties blokkeren.

Het is niet de bedoeling dat de ingebouwde adblocker alle reclameboodschappen tegenhoudt, benadrukt Google. Het internetbedrijf, dat zelf een van de belangrijkste reclamebedrijven op de planeet is, bindt vooral de strijd aan met schermvullende advertenties, video's die automatisch beginnen te spelen en pop-ups.

Om te bepalen wat opdringerige reclame is, hanteert Google de richtlijnen die de Coalition for Better Ads heeft uitgewerkt. Dat initiatief wordt gesteund door onder andere Google, Facebook, Microsoft, Unilever en Procter & Gamble.

Uit onderzoek blijkt dat internetgebruikers zich blauw ergeren aan opdringerige reclame, zoals advertenties die webpagina's wegduwen en zogenaamde 'sticky ads', die op het scherm blijven staan als je op het scherm naar beneden scrolt.

Echte adblockers vermijden

De leden van de Coalition for Better Ads vrezen dat steeds meer internetgebruikers adblockers, zoals Adblock Plus of NoScript,  installeren die meteen alle advertenties blokkeren. De selectieve adblocker van Google moet dat vermijden.

De nieuwe adblocker zal niet alle reclame tegenhouden. Door alle advertenties te weren zou Google zichzelf in de voet schieten: de verkoop van reclame is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de internetreus.

Bovendien zegt Google dat het moeite doet om de impact van zijn adblocker te beperken. Wie in de fout gaat, krijgt een waarschuwing en heeft 30 dagen om in te grijpen. Volgens een steekproef schendt 0,8 procent van de Europese en Amerikaanse sites de richtlijnen.

Critici waarschuwen dat Google met de eigen adblocker nog meer greep krijgt op de digitale advertentiemarkt. Bijna zes op de tien surfers op het internet gebruiken Chrome.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud