Google wikt betaalmodel voor YouTube

Youtube start later dit jaar mogelijk met betaalkanalen. ©REUTERS

De videosite YouTube, een onderdeel van Google, zou overwegen om sommige videokanalen betalend te maken. Dat schrijven het reclamevakblad Ad Age en de zakenkrant Financial Times.

Google heeft het aanbod aan professionele videocontent op YouTube de voorbije maanden fors uitgebreid. Tot nu toe verdiende het daar vooral geld mee via de verkoop van ‘prerolls’, reclameboodschappen die voor de eigenlijke video worden afgespeeld. Maar nu zou de groep ook andere inkomstenmodellen bestuderen.

Volgens de FT heeft YouTube lijntjes uitgegooid bij een ‘klein aantal content producenten’ om te zien of ze interesse hebben in een betaalmodel, waarbij per maand één tot vijf dollar zou worden aangerekend. De nieuwe betaalkanalen zouden al in het tweede kwartaal kunnen gelanceerd worden, zegt een bron.

Een grote vraag is natuurlijk hoe die inkomsten verdeeld zouden worden tussen de producent van de video’s en Google zelf. De FT spreekt over een 55/45-verhouding, maar het is de vraag of professionele partijen, zoals tv-zenders of productiehuizen, daarmee kunnen leven.

Google probeert YouTube steeds meer uit te bouwen als alternatief platform voor professionele film- en tv-makers. In het licht van de verwachte doorbraak van internettelevisies kan Google zo een belangrijke concurrent worden van gevestigde televisiedistributeurs, zoals kabelmaatschappijen en internetproviders. Ook andere webvideodiensten zoaals Netflix en Hulu worden steeds vaker gebruikt om het kabelabonnement te omzeilen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud