Google wil snellere mobiele nieuwssites bouwen

Google wil uitgevers helpen om hun nieuwssites sneller te maken. ©REUTERS

De internetreus Google lanceert een nieuw project om mobiele websites sneller te doen laden. Het bedrijf hoopt daarmee onder meer populaire nieuwssites te verleiden, en zo een deel van hun reclame-inkomsten mee te pikken.

‘Accelerated Mobile Pages’ of AMP, zo heet het project dat Google vandaag aankondigt op zijn blog. Het moet een technologie worden die mobiele webpagina’s met ‘rijke content’ – tekst, foto, video, grafieken,… - sneller kan doen laden dan vandaag het geval is.

Voor veel beheerders van websites, en zeker voor drukbezochte nieuwssites met grote hoeveelheden wisselende content, is die laadtijd een heel belangrijke factor in de gebruikservaring. Mobiele sites die te traag reageren, zien hun bezoekers snel afhaken en naar andere sites vertrekken.

Ook adverteerders vragen om meer snelheid bij het inladen, onder meer om te vermijden dat nog meer internetgebruikers adblockers (advertentiefilters) op hun toestel installeren.

Het Google-project maakt gebruik van AMP HTML, een variant van de bekende webprogrammeertaal HTML. Het bedrijf belooft een laadtijd die tot 85% sneller is dan bij klassieke pagina’s.

Het charme-offensief van Google naar de nieuwsmedia is ook ingegeven uit eigenbelang. De concurrenten Facebook en Apple probeerden de voorbije maanden om nieuwssites naar hun eigen platformen te trekken, om zo meer trafiek en advertentie-inkomsten te genereren. Google wil in die race niet achterblijven.

Facebook lanceerde Instant Articles, een dienst waarmee nieuwssites kunnen worden weergegeven zonder de Facebook-app te hoeven verlaten. En Apple bouwde in zijn mobiele besturingssysteem OS9 de app ‘News’ in, een Flipboard-achtige applicatie die nieuwspagina’s binnen de app weergeeft.

Google gooit het over een andere boeg door nieuwssites niet naar een eigen app te trekken, maar door snellere mobiele sites te bouwen. Het bedrijf zegt met de uitgevers te willen samenwerken om ook advertenties in AMP HTML goed tot hun recht te laten komen. Volgens de techsite Tweakers worden advertenties getoond in een zogenaamd iframe, een soort ‘pagina binnen de webpagina’, die pas wordt ingeladen als de andere content al op het scherm staat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud