Hoe Apple zichzelf vastzet

Een jonge Koreaan probeert een iPad in een winkel in Seoul - Foto Reuters ©REUTERS

In een debat over innovatie op het Wereld Economisch Forum in Davos legde Clayton Christensen van de Harvard Business School uit hoe Apple zichzelf dreigt vast te zetten.

Apple creëerde met de iPod, de iPhone en de iPad telkens een compleet nieuwe markt. De kern daarvan was de Apple-software en de manier waarop ze hun eigen universum creëerden via iTunes en de iCloud, waarlangs alle apparaten gelinkt zijn. Het maken van die toestellen vond Apple bijzaak en lieten ze in Azië doen.

Maar nu is Samsung op de markt en draaien smartphones almaar vaker op Android-software die vrij toegankelijk is. Daardoor is het hele business model veranderd. De software is een ruwe en vrij toegankelijke grondstof geworden. Ze is bijzaak. Wie nu het verschil wil maken, moet de smartphones produceren. En daar zijn de Chinezen beter in dan de Amerikanen, sprak hij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud