LinkedIn klopt Google op eigen terrein

Het project van Google. ©google

De techbedrijven van Silicon Valley concurreren met elkaar voor de stilaan schaarse bouwgrond. LinkedIn en Google azen op hetzelfde stuk voor een nieuwe hoofdzetel, en de eerste is aan het winnen.

Roel Verrycken

Onze correspondent in Silicon Valley

Google was van plan om een futuristische nieuwe campus, ontworpen door een Britse en een Deense  toparchitect, neer te poten in thuishaven Mountain View in Californië. Het bestaande Googleplex  voldoet niet meer, en om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst is een totaal nieuwe  infrastructuur nodig.

Net zoals Google zich constant aanpast en nieuwe avontuurlijke markten induikt, heeft het gebouwen nodig die flexibel en modulair zijn.

De plannen zagen er indrukwekkend uit, met vier constructies met transparante, tentachtige daken en openbare parken eromheen. Maar daarvoor heeft de technologiegigant wel de steun nodig van het stadsbestuur.

Mountain View was nog niet zo heel lang geleden een redelijk slaperige voorstad, maar door de explosieve groei van de bedrijven op zijn grondgebied en in de naburige stadjes die samen Silicon Valley vormen, barst het uit zijn voegen.

Het stadsbestuur staat daarom onder druk om de koek zo eerlijk mogelijk te verdelen. Het stuk grond waarop Google wil bouwen is gegeerd, want ook LinkedIn diende een verzoek in. En het veel minder extravagante plan van de sociaalnetwerksite voor professionals viel in de smaak. Mountain View wees drie kwart van de ruimte toe aan LinkedIn, terwijl Google tevreden moet zijn met de rest. 

LinkedIn had bewust een meer bescheiden voorstel gedaan, met relatief traditionele kantoren en extra horeca. Het legt ook de nadruk op de ontwikkeling van nieuwe betaalbare woningen. Dat is een nijpende kwestie in Silicon Valley.

Woningprijzen

Door de successen van de technologiebedrijven zijn de woningprijzen de hoogte ingeschoten en worden inwoners uit de markt geprijsd. Dat zit, samen met de verkeersoverlast, veel lokale bewoners dwars.

LinkedIn beloofde nadrukkelijk om de diversiteit te bewaren en om geen buitenissige bouwplannen na te streven, een directe verwijzing naar de plannen van concurrent Google.

Beloftes waar de lokale politici oren naar hadden. Het geeft aan dat veel buren van Google, dat de grootste werkgever en de grootste belastingbetaler is in het stadje, de omvang van het bedrijf intussen welletjes vinden. Het gevoel leeft er dat Google zijn thuisstad overspoelt en te veel ruimte opslorpt.

Het bedrijf verhuisde in 1999 naar Mountain View, maar had toen amper enkele tientallen werknemers. Vandaag zijn het er 20.000.

De kans is dus groot dat de futuristische plannen van Google niet verder geraken dan de ontwerptafel. ‘Dit is een stevige tegenslag’, zei David Radcliffe, verantwoordelijk voor vastgoed bij Google, in de lokale media na de beslissing van het stadbestuur. ‘Maar we blijven samenwerken met de stad aan onze toekomst hier.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud