Microsoft probeert negatieve spiraal te doorbreken

©REUTERS

Microsoft en Nokia hebben de voorbije 2,5 jaar geen potten gebroken met hun smartphones, maar zijn intussen wel tot elkaar veroordeeld.

Bijna twee jaar na de lancering van de eerste ‘Nokia Windows Phone’ blijft het wereldwijde marktaandeel van Nokia in smartphones hangen op een goede 3 procent. Daarmee heeft de combinatie weliswaar het zieltogende BlackBerry ingehaald als het wereldwijde nummer drie, maar slaagde ze er absoluut niet in de dominantie van Apple en Google te breken.

1. Waarom kan Microsoft niet doorbreken in smartphones?

Mobiele toestellen en diensten zijn de technologische ruggengraat van de 21ste eeuw, en Microsoft heeft die boot jammerlijk gemist. Het bedrijf was ooit de enige dominante speler in computersystemen, met Windows-pc’s die marktaandelen haalden van 90 procent en meer. Door die machtspositie kon het zijn software en diensten gemakkelijk opdringen, maar zag het de veranderingen niet op tijd aankomen.

Vandaag zit de bedreiging in de netwerkeffecten in de digitale economie. De grootste spelers - Apple en Google - hebben de natuurlijke neiging nog groter te worden. Gebruikers die eenmaal ‘vastgeklikt’ zitten in hun ecosysteem (het geheel van toestellen, software, diensten en content) raken daar nog moeilijk uit weg. Wie vertrouwd is met de iTunes-winkel van Apple en een Gmail-account gebruikt om zich aan te melden bij allerlei webdiensten, zal niet snel geneigd zijn om nog over te schakelen op een Nokia-phone en een Outlook-account. Nieuwe gebruikers kiezen voor een systeem dat al door hun vrienden en collega’s gebruikt wordt. Dat maakt het voor alternatieve spelers erg moeilijk om de kloof nog te dichten.

2. Waarom zijn die smartphones zo belangrijk?

Omdat ze zo’n cruciale rol spelen in het mobiele, digitale ecosysteem. De smartphone is voor de meeste mensen de eerste mobiele computer die ze aanschaffen, en bepaalt grotendeels in welk systeem ze blijven hangen. Door zijn zwakke positie in smartphones slaagt Microsoft er ook niet in door te breken in tablets en blijft het aanbod van mobiele apps achter, waardoor consumenten weer een reden minder hebben om de toestellen te kopen. Een kip-en-eiprobleem.

3 Wat is het strijdplan?

De afscheidnemende topman Steve Ballmer probeert meer eenheid te brengen in de versnipperde activiteiten van het concern. De integratie van Nokia’s smartphonebusiness past in die strategie. Ondanks hun samenwerking reden Microsoft en Nokia de voorbije jaren immers in een andere versnelling.

Nokia-topman Stephen Elop moet de integratie in goede banen leiden. Hij krijgt er nu de verantwoordelijkheid bij over andere toestellen, zoals Surface-tablets en de spelconsole Xbox, en over de bijbehorende diensten. Dat moet het mogelijk maken sneller te schakelen en een geïntegreerd ecosysteem uit te bouwen. De deal met Nokia levert daar nog extra bouwstenen voor, zoals een stapel octrooien.

4. Zal het lukken?

Er zijn een paar hoopvolle trends. Ondanks het bescheiden marktaandeel kent de verkoop van Nokia-smartphones wel degelijk een snelle groei, van bijna 80 procent op jaarbasis. De VS liggen moeilijk, maar in Europa en elders rukt het marktaandeel op naar 10 procent. De meeste klanten zijn kopers van hun eerste smartphone die in het Microsoft-ecosysteem kunnen worden ‘vastgeklikt’. Het bedrijf kan klanten winnen bij de groep zakenmensen die hun BlackBerry aan de wilgen hangen, en bij consumenten in de groeilanden. Microsoft heeft ook bondgenoten: de mobiele operatoren hebben er belang bij om de dominantie van Apple, Google en Samsung te helpen breken.

Maar de puzzel die Elop in elkaar moet leggen, is enorm complex. Om te slagen, moet Microsoft sneller, efficiënter en goedkoper werken dan ooit tevoren, en dat zijn geen kwaliteiten die het bedrijf in de genen heeft zitten. De bedrijfsculturen van beide bedrijven liggen ook mijlenver uiteen.

5. Wat kan er nog gebeuren?

Apple, Microsoft en Google (via Motorola) zijn geïntegreerde bedrijven die zowel hardware, software als diensten ontwikkelen. Bedrijven die op dat niveau willen meespelen, moeten een eigen ecosysteem zien uit te bouwen, wat tot nieuwe fusies en overnames in de sector kan leiden. De e-commercereus Amazon heeft al heel wat bouwblokken, maar een eigen smartphones ontbreekt nog. Het Japanse Sony heeft toestellen en content, maar mist eigen software en onlinediensten. BlackBerry kan een toegangskaartje worden tot de mobiele markt voor grote partijen uit de telecom- of computersector. En dan zijn er nog Chinese reuzen zoals Huawei of Xiaomi, met een gigantische thuismarkt en diepe zakken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud