Onze mening: Beter laat dan nooit

Twee kalkoenen maken samen nog geen arend, schreef de tech-journalist Om Malik vandaag in een eerste analyse van de overnamedeal tussen Microsoft en Nokia. Da’s een waarheid als een koe, natuurlijk. De samenwerking tussen Microsoft en Nokia was er al, dus je zou kunnen concluderen dat deze overname niet zo gek veel verandert. De twee bedrijven zijn er de voorbije twee jaar niet in geslaagd om Apple en Google naar de kroon te steken, dus waarom zou dat de volgende twee jaar wel lukken?

Maar om het dan toch bij de clichés te houden: beter laat dan nooit. De overname is op zijn minst een teken dat Microsoft, en zijn afscheidnemende topman Steve Ballmer, erkennen dat er meer moest gebeuren om de tanende positie van het bedrijf te counteren. Ballmer en zijn aandeelhouders hebben onlangs de keuze gemaakt om voor een geïntegreerd businessmodel te blijven gaan. Ze kiezen voor een Microsoft dat toestellen, software en diensten kan aanbieden aan alle soorten gebruikers, in de hele wereld. En als dat het uitgangspunt is, dan is de overname van de Nokia-telefoons een eerste, noodzakelijke stap.

Maar de sleutel tot succes ligt zoals altijd in de uitvoering, en daar is Microsoft in het verleden al te vaak gestruikeld. Er werken briljante mensen en er worden prima toestellen en oplossingen bedacht, maar Microsoft moet leren dat die dingen zichzelf niet zullen verkopen omdat ze goed zijn. De consument ervan overtuigen dat hij Microsoft nodig heeft om zijn leven hipper, leuker, interessanter of productiever te maken, dat is de echte uitdaging waar het bedrijf voor staat. Afwachten maar of de smartphones het breekijzer kunnen worden om de harten en hoofden van de mobiele consument te winnen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud