Sickinghe investeert in Gentse techstarter

Duco Sickinghe (Fortino) ©Dieter Telemans

Ex-Telenet-CEO Duco Sickinghe investeert met Fortino 2,2 miljoen euro in de Gentse start-up Zentrick, dat software ontwikkelt om video’s interactief te maken. Onder meer Unilever en The Wall Street Journal zijn klant.

De drie jonge ondernemers Pieter Mees (27), Frederik Neus (27) en Pieter Delbeke (30), richtten Zentrick drie jaar geleden op. Nu hebben ze ook de coaching, de naam en faam én de centen van media- en technologiemanager Duco Sickinghe achter zich. Daarmee maakt de ex-Telenet-CEO zijn voornemen waar om jonge ondernemers in technologiestart-ups te steunen.

De technologie van Zentrick maakt het mogelijk video­filmpjes interactief te maken, door tijdens het afspelen bepaalde (keuze)informatie te tonen. Dat kan om een link gaan naar een e-commercesite, een Twitter-feed, een invulbox voor een nieuwsbrief of een wijziging in scenarioverloop.

Vooral in de reclamewereld, steeds op zoek naar een manier om onlinereclame aantrekkelijker en effectiever te maken, wordt de technologie met open armen onthaald. Ook de mediawereld, - zenders en websites van kranten en magazines - is tuk op de technologie.

De ruime interesse blijkt ook uit de internationale portfolio die Zentrick het voorbije jaar wist binnen te halen: commercials voor Solo-boter (Unilever), voor boeken van Amerikaanse uitgever Harper Collins, voor lingerieproducent Hunkemöller, maar ook muziekclips, ngo-acties van onder meer Unicef, een informatievideo over Obama-care van de The Wall Street Journal.

Gouden graal

Met de investering van 2,2 miljoen door Fortino schakelen de ondernemers een versnelling hoger, na eerdere investeringen door Gerard Goovaerts van het reclamebureau TBWA. ‘We werken nu met een achttal vaste medewerkers, eind 2014 zullen dat er meer dan twintig zijn’, zegt medestichter Frederik Neus. Door vooral sales- en marketingmensen aan te werven wil Zentrick snel zoveel mogelijk de markt inpalmen. De bedoeling is om volgend jaar wereldwijd kantoren bij te openen. 

Die investering in sterke commerciële mensen is al aan de gang. ‘In onze vestiging in New York hebben we onlangs een heel straffe naam aangeworven: Tim Smith was de man die in de begindagen van Google de sales uitbouwde van nul naar tientallen miljoenen euro’s. Hij heeft een gigantisch adresboekje in de wereld van technologie, media en marketing.’

De technologie van Zentrick wordt door waarnemers gezien als de gouden graal voor de adverteerders- en de reclamewereld. Die breekt zich immers al jaren het hoofd over hoe ze de sprong kunnen maken tussen het passief bekijken van een commercial, waarmee je hooguit de attitude van de consument beïnvloedt, en interactiviteit, waarmee je dezelfde kijker kan oproepen tot een aankoop, het opvragen van een kortingsbon, het inschrijven op een wedstrijd, enzovoort. ‘Telkens weer blijkt hoe zeer er in interactieve filmpjes wordt doorgeklikt. In een campagne van TBWA voor Unicef klikte 30 procent van de kijkers door naar de donatiepagina. Dat is een conversieratio die reclamemakers en adverteerders doet watertanden.’

Via het platform van Zentrick kan een klant ook de statistische analyse opvragen van een video: hoeveel consumenten hem bekijken, hoe lang, waarover ze de cursor laten glijden, wat ze aanklikken, enzovoort. In de reclamewereld is meetbaarheid en return on investment erg belangrijk. Ook voor OTT-spelers die tv-programma’s rechtstreeks via het internet aanbieden (AppleTV, Netflix, Google) zou het Zentrick-platform kunnen aanslaan. En ook e-learning of onlinediensten zouden kunnen gebruiken van de interactiviteit in instructievideo’s.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud