Slimme bots rukken op, ook in Belgische bedrijven

De Vlaamse start-up Sympl bouwde een bot die de eerste stappen in het sollicitatieproces overneemt.

Vier op de tien Belgische bedrijven investeren in een verdere automatisering van hun bedrijfsprocessen. Het gaat daarbij om ‘slimme automatisering’, waarbij de bots zelf data verwerken.

Bij de Belgische informaticabonzen blijft de appetijt groot om hun bedrijfsprocessen op een slimme manier te automatiseren. Dat leert de jaarlijkse studie van de consultant KPMG en de IT-recruiter Harvey Nash.

Op de vraag of er geïnvesteerd wordt in automatisering, antwoordt 42 procent van de Belgische bedrijven instemmend. Het gaat daarbij voornamelijk om de softwarekant. Softwarebots nemen in toenemende mate de teugels over van de mens voor het verwerken van data, het lezen en beantwoorden van mails en dergelijke.

KORT

Vier op de tien Belgische bedrijven zijn bezig met de integratie van slimme bots in hun bedrijfsprocedures.

Die bots herkennen taal of kunnen beeld analyseren, waardoor ze in dialoog kunnen treden met de gebruikers.

België scoort daarmee beter dan het wereldwijde gemiddelde: wereldwijd is slechts 34 procent van de bevraagde bedrijven bezig met de slimme automatisering. Ons land scoort wel slechter dan de buurlanden, zoals de verrassende koploper Frankrijk (61%) en Nederland (43 %), maar beter dan bijvoorbeeld China en de VS.

Bij Beltug, de Belgische federatie van IT-verantwoordelijken, komt de studie niet als een verrassing. Ook daar merken ze een verhoogde aandacht voor de inzet van softwarebots. Een vijfde van de leden duidde het bij de laatste survey aan als een prioriteit voor de organisatie. ‘Het openen van een rekening, het simuleren van een verzekering, bij dat soort processen duikt steeds meer een softwarebot op’, legt Danielle Jacobs, directeur van Beltug uit.

Slim

Bij die geautomatiseerde processen duikt er steeds meer een slimme component op, legt Edle Everaert uit. Zij is actief bij de consultant Accenture rond dat thema, specifiek voor de financiële sector. ‘Vroeger werden gekende bedrijfsprocedures via bepaalde regels omgezet in software.’

©MEDIAFIN

Maar software is niet langer passief. ‘De softwarebots zijn in staat om data binnen te trekken en die te interpreteren’, aldus Everaert. Zo duiken er steeds meer systemen op die bijvoorbeeld mails lezen en ze categoriseren. ‘Daarbij doet de bot zelf al aan interpretatie.’ Artificiële intelligentie is de belangrijkste factor die dat mogelijk maakt. Die techniek laat toe dat machines natuurlijke taal verstaan. ‘Dat is ook de basis van bots die op een site of via sociale media in dialoog treden met de gebruiker’, zegt Everaert.

Het blijft niet beperkt bij taal. Er is ook al artificiële intelligentie beschikbaar die voorwerpen op foto’s of in video’s kan herkennen. Dat kan perspectieven openen voor bijvoorbeeld verzekeraars. De verzekerde kan een foto doorsturen, waarna de expert vanop afstand het schadegeval kan inschatten. ‘Meerdere spelers in België bekijken dat al.’

Het zijn voorbeelden van slimme automatisering die vlotjes hun weg naar de Belgische bedrijven vinden. ‘We houden zeker gelijke tred met de rest van Europa’, vindt Everaert.

Privacy

Toch zijn er ook aandachtspunten voor bedrijven die investeren in de slimme automatisering, voert Jacobs aan. ‘Bots hebben toegang tot heel erg veel databases of achterliggende software om te kunnen functioneren.’

Om privacy- en financiële redenen moeten bedrijven dan ook een oog houden op welke data en software een bot allemaal gebruikt. Die opdracht wordt alleen nog maar urgenter met de intrede van de strengere GDPR-privacyregels in mei volgend jaar.

De inzet van de softwarebots betekent niet automatisch een kaalslag onder het personeel, zegt Everaert. ‘Robotics en automatisering nemen eentonige en repetitieve taken op zich en faciliteren dienstverlening op uren waarop de mens traditioneel niet actief is, zoals bijvoorbeeld ’s nachts.’

Softwarebots vergen wel constant het herdenken van de organisatiestructuur, besluit Everaert. ‘Het opzetten van een intelligent automatisch systeem is echt niet moeilijk, maar een bedrijf moet ook de logistiek hebben om erop in te spelen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud