Smartphoneland wacht prijzenoorlog

Dennis Woodside, de CEO van Google-dochter Motorola (foto: Bloomberg)

De technologiereus Google zet deze herfst frontaal de aanval in op de iPhone, de cashmachine van rivaal Apple. De 'made in America' MotoX-smartphone van dochter Motorola moet een stuk minder kosten dan de iPhone. Tijd voor een prijzenslag in de smartphonemarkt.

De technologiereus Google werkt aan de wedergeboorte van Motorola, de op de sukkel geraakte Amerikaanse mobilofoniepionier die de Californiërs in 2012 voor 12,5 miljard dollar kochten. De nieuwe smartphone van Motorola, de MotoX, moet in de herfst op de markt verschijnen.

En moet met snufjes als sensoren (zoals verbeterde gyroscopen en versnellingsmeters) analyseren of de gebruiker bijvoorbeeld wandelt, dan wel tegen 100 kilometer per uur in de auto zit. Op op basis daarvan zou de telefoon 'anticiperen' op wat de gebruiker wil doen en bij wijze van spreken al de camera klaar zetten nog voor de gebruiker weet dat hij eigenlijk een foto wil nemen.

Dat liet Dennis Woodside, de CEO van Motorola, weten op een AllThingsD-technologieconferentie in Californië. Woodside zegt dat het wat hem betreft hoog tijd is voor een prijzenslag in de smartphonemarkt, net zoals ongeveer alle andere elektronica continu fors goedkoper wordt.

Woodside maakt er, zonder de rivaal uit Cupertino bij naam te noemen, geen geheim van dat hij de iPhone, de kaskoe van Apple met torenhoge winstmarges, viseert. 'Deze producten halen winstmarges van 50 procent. Dat is niet iets waar wij naar streven. En dat zal niet blijven duren.'

All American 70% Google maakt zich sterk dat 70% van de nieuwe smartphone 'made in America' zal zijn

Opmerkelijk is ook dat Google gretig het 'all American' label zal uitspelen van zijn nieuwe smartphone. Google, sowieso net als Amazon.com een jobcreatiemachine van jewelste, zal vanaf augustus 2.000 mensen aanwerven voor zijn fabriek in Fort Worth, nabij de Texaanse stad Dallas. Componenten als schermen en processoren worden wel uit Azië ingevoerd, maar volgens Google zal 70 procent van het toestel in de VS worden gemaakt.

Die 'Amerikaanse vlag' kan tellen op een ogenblik dat Apple in Washington voor zijn fiscale hoogstandjes spitsroeden moet lopen en een klein aantal fabrieksjobs 'repatrieert' naar de VS.

Sinds de piek in september vorig jaar brokkelde de beurskoers van Apple - mede door ongerustheid over de stokkende stroom productlanceringen - meer dan 35 procent af. Over dezelfde periode ging de Google-koers meer dan 30 procent hoger. Beleggers achten Apple met 418 miljard dollar wel nog steeds bijna de helft meer waard dan de 287 miljard dollar van Google.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud