Advertentie

Steve Jobs kon ook aardig zijn

©BELGAIMAGE

Steve Jobs, de meest gevierde ondernemer/uitvinder van onze tijd, stond bekend om zijn combinatie van genialiteit en ontvlambaarheid. Maar de man was veel empathischer dan zijn reputatie doet vermoeden, stelt een nieuwe biografie.

Met biografieën van Steve Jobs, in boek- of in filmvorm, kan je een plank vullen. Ze kwamen al uit tijdens zijn leven en het bekendste boek dateert van vlak na zijn dood. In oktober 2011 publiceerde Walter Isaacson de ‘officiële’ biografie ‘Steve Jobs’, waaraan de legendarische Apple-leider zijn medewerking verleende en waarvan meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Er was de film ‘Jobs’, met Ashton Kutcher in de hoofdrol, en vorige maand ging de documentaire ‘Steve Jobs: The Man In The Machine’ in première. Later dit jaar wordt veel verwacht van de prent ‘Steve Jobs’, gebaseerd op het boek van Isaacson, met Michael Fassbender en geregisseerd door Danny Boyle. Dan zijn er nog veel naslagwerken voor specifieke doelgroepen, vooral managers en kinderen, zoals ‘The Presentation Secrets of Steve Jobs’, ‘Steve Jobs: Ten Lessons In Leadership’ en ‘The Steve Jobs Book For Kids’.

Jobs bedacht bij zijn terugkeer de slogan ‘Think Different’, maar dat was vooral een boodschap voor het personeel bij Apple.
Rick Tetzeli
coauteur

Toch is een kant van Steve Jobs voorlopig onderbelicht gebleven, vinden Brent Schlender en Rick Tetzeli. De twee ervaren technologiejournalisten schreven ‘Becoming Steve Jobs: The Evolution Of A Reckless Upstart Into A Visionary Leader’, een boek dat het heersende beeld over Jobs wil bijstellen.

De grote lijnen van zijn carrière zijn bekend: als jong heethoofd en eigengereid genie richt Jobs Apple Computer op (op basis van een uitvinding van zijn kompaan Steve Wozniak). Na een turbulente periode wordt hij bij zijn eigen bedrijf aan de kant gezet en bezint hij zich bij zijn tweede computerbedrijf NeXT en bij de animatiestudio Pixar. Eind jaren 90 komt hij door de grote poort weer binnen bij het dan noodlijdende Apple, waarna hij de wereld culturele iconen als de iPod, de iPhone en de iPad schenkt en tekent voor een van de strafste zakelijke comebacks ooit. Tijdens die carrière maakte Jobs een enorme verandering door als mens en als zakenman, schrijven Schlender en Tetzeli.

Steve ontwikkelde een reputatie als egoïst die niet bereid was om van anderen te leren. Dat is een fundamentele vergissing over hem.
Brent Schlender
Coauteur

Vooral die tussenjaren, weg van Apple, hebben Jobs gevormd, stellen de auteurs. De manipulatieve en opvliegende Jobs werd geduldiger en leerde wat het betekende om resultaten te krijgen uit een gigantisch team van medewerkers. ‘Als jonge ondernemer kon hij mensen enorm motiveren, om ze dan compleet te laten vallen. Nadien leerde hij dat een bedrijf leiden en grootbrengen meer kunst is dan wetenschap’, zegt Schlender. ‘Het is een heel creatief proces, bijna zoals een jazzsolo. Je moet altijd op het onvoorspelbare reageren en de juiste beslissingen nemen op het juiste moment. Daar werd Jobs enorm goed in. Het kon gewoon niet dat hij enkel half genie en half bruut was, en niets daartussen. Steve ontwikkelde een reputatie als egoïst die niet bereid was om van anderen te leren. Dat is een fundamentele vergissing over hem.’

©RV DOC

Het duo stelde deze week hun boek voor in een uitverkocht auditorium van het Computer History Museum in Mountain View, in Silicon Valley, een plek waar heel nauwkeurig over de postume perceptie van Jobs wordt gewaakt. Bijvoorbeeld: in een lopende rechtszaak over mogelijke loonafspraken tussen Google, Apple en andere technologiegrootheden tijdens de jaren dat Jobs CEO was, spraken de bedrijven vorig jaar af de reputatie van Jobs niet te grabbel te gooien. Voor anderen is het persoonlijk. Een personeelslid van Apple vroeg bij de vragenronde na de boekvoorstelling of Schlender sommige van zijn meer dan 50 geluidsopnames van interviews met Jobs niet publiek wou maken. ‘We missen het om naar zijn iconische stem te luisteren.’

Het boek van Schlender en Tetzeli kan op de officieuze steun van de Apple-top rekenen, een ‘endorsement’ van het waardevolste maar doorgaans gesloten bedrijf dat kan tellen. De voorstelling aan de oostkust mocht plaatsvinden in een Apple Store in Manhattan. Eddy Cue, hoofd van de softwaredivisie van Apple, tweette: ‘Becoming Steve Jobs is het beste portret. Het eerste dat juist zit.’ En nadat ze zo veel mogelijk goede kennissen en zakencontacten van Jobs hadden geïnterviewd, kregen de auteurs ook toegang tot de hoogste regionen van Apple. Ze spraken onder anderen met Tim Cook, de opvolger van Jobs als CEO, die onthult dat hij een doodzieke Jobs een deel van zijn lever aanbood. Maar Jobs zei hem: ‘Nee, dat laat ik nooit toe.’

Afrekenen met Isaacson

In de loop van de avond van de voorstelling, en in het boek, werd impliciet afgerekend met de bestseller van Isaacson. ‘Ons verhaal is genuanceerder dan dat andere boek’, zei Tetzeli. Het is bekend dat veel Apple-toplui niet te spreken zijn over die biografie. Jony Ive, de hoofddesigner van Apple en een van Jobs’ trouwste intimi, zei in een lang interview met The New Yorker onlangs: ‘Mijn mening over dat portret kan niet negatiever.’ In ‘Becoming Steve Jobs’ spaart ook Cook zijn kritiek niet: ‘Het is gewoon een herkauwing van een heleboel dingen die al waren beschreven, en het focust op de kleine kantjes van zijn persoonlijkheid. Isaacson beschrijft iemand met wie ik nooit zou willen samenwerken.’

Niet dat ‘Becoming Steve Jobs’ het mysterie van de Apple-leider helemaal ontrafelt. Jobs komt er ook uit als een maniakale perfectionist, die zijn imago wilde controleren en de neiging had iedereen in zijn omgeving te vertellen hoe ze hun leven moesten leiden. De auteurs geven toe: ‘Niemand met wie we hebben gesproken, heeft een duidelijke uitleg voor het blijvende kinderlijke gedrag van Jobs.’

Minstens even interessant is het boek als het de wederopstanding van Apple belicht, na de terugkeer van Jobs. ‘Eind jaren 90 vroeg iedereen zich af: gaat Apple failliet of wordt het nog overgenomen?’, zegt Tetzeli. ‘Jobs bedacht bij zijn terugkeer de slogan ‘Think Different’, maar dat was vooral een boodschap voor het personeel bij Apple, waar een begrafenisstemming heerste. Pas geleidelijk kwam de ommekeer, het aandeel bleef eerst nog meerdere jaren stabiel. Maar toen gingen ze fun stuff maken.’

‘Ik blijf erbij dat de opeenvolging van succesproducten heel stapsgewijs is gegaan’, zegt Schlender. ‘Het was geen masterplan om eerst de muziekspeler, daarna de smartphone en daarna de tablet te lanceren. Achteraf kan je die puntjes verbinden, maar het toont vooral Jobs’ instinct om voort te bouwen op de bestaande uitvinding, telkens een stap verder te gaan, telkens nieuwigheden toe te voegen. Fundamenteel in technologie. En dat kan alleen als je bereid bent om constant van gedacht te veranderen.’

Brent Schlender en Rick Tetzeli - Becoming Steve Jobs - Random House, New York, 464 blz., 30 dollar. De Engelse versie ligt in de Belgische boekhandel, over een Nederlandse vertaling is nog niets bekend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud