Twitter voert concurrentie met Clubhouse op

Het hoofdkwartier van de berichtendienst Twitter in San Francisco. ©REUTERS

Twitter maakt zijn dienst voor sociale audio, Spaces, ruimer beschikbaar en steekt daarmee de app Clubhouse naar de kroon.

Tot nu kon maar een beperkt aantal gebruikers van Twitter een eigen audioruimte opstarten. Nu kan iedereen met minstens 600 volgers dat doen, zowel op het besturingssysteem Android als op iOS. Ook komt er de mogelijkheid een toegangsprijs te vragen.

De app Clubhouse gooide hoge ogen in het genre, met optredens van beroemdheden zoals de ondernemers Elon Musk en Mark Zuckerberg. De app, waar gesprekken alleen via audio verlopen, was alleen beschikbaar op iOS en op uitnodiging, maar zag haar aantal gebruikers snel tot zo'n 10 miljoen stijgen. Zowat elke berichtendienst en sociaal netwerk kondigde daarop eigen plannen aan voor sociale audio.

Iedereen met minstens 600 Twitter-volgers kan voortaan een ruimte opstarten voor audiogesprekken.

Twitter startte zijn Spaces vorig jaar. In de komende maanden zal een beperkte groep tickets kunnen verkopen. Die creators kunnen hun eigen prijs en het aantal tickets bepalen. Twitter zal 'een klein deel' van de opbrengst verdienen.

De berichtendienst wil op die manier vooral een grotere speler worden in de zogeheten 'creatoreconomie', nu influencers en onafhankelijke schrijvers in toenemende mate geld verdienen via platforms zoals YouTube en Substack.

Inmiddels lijkt de groei van Clubhouse wel te stokken. Organisatoren van audioruimtes melden dat er weinig nieuwe leden bijkomen en ook de groei van het aantal downloads vermindert afgetekend. De dienst is een Android-versie aan het testen, net als manieren voor de creators om geld te verdienen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud