UnifiedPost lijft bij nieuwe overname Antwerps bedrijf in

CEO en oprichter Hans Leybaert van UnifiedPost in het hoofdkantoor van het bedrijf in Terhulpen. ©BB

De Belgische fintechgroep UnifiedPost kondigt twee weken na de vorige al een nieuwe overname aan, die van het Antwerpse bedrijf Inventive Designers. En er zitten volgens oprichter en CEO Hans Leybaert nog meer deals in de pijplijn.

De naam UnifiedPost, in 2001 opgericht, wijst op postdiensten. Dat heeft te maken met de oorsprong van het bedrijf die zich situeert in documentverwerking. UnifiedPost ziet er maar liefst 200 miljoen per jaar passeren. Het is nog steeds een van de kernactiviteiten. De tweede pijler bestaat uit betalingen. Beide takken vormen bovendien de basis om allerlei diensten met toegevoegde waarde aan te bieden, zoals identiteitsherkenning, geautomatiseerde boekhouding en apps.

Dat klinkt allemaal vaag, maar misschien hebt u te maken met UnifiedPost zonder het te weten. Het bedrijf ging in zee met alle uitzendbedrijven in het land om de documenten van interim-krachten te verwerken. Het is ook via sectordeals een vaste partner van de verzekeraars en de leasingondernemingen. Voor informatieleverancier Reuters is UnifiedPost zelfs wereldwijd aan de slag.  

Vers kapitaal

UnifiedPost kwam in het voorjaar in het nieuws met een extra kapitaalronde van 25 miljoen euro, naar Belgische normen een serieus bedrag. Het geld komt onder meer van de overheidsinvesteerders FPIM en PMV. Leybaert maakte toen al duidelijk dat de injectie de turbo op de onderneming zou zetten. ‘We reden tot nu met de rem op. Nu kunnen we gas geven’, zei hij destijds.

UnifiedPost zet nu de verse middelen aan het werk. Het meldde midden deze maand de overname van het kleine Belgische ADM Solutions. Nu volgt een grotere stap met het Hobokense softwarebedrijf Inventive Designers, dat met 60 werknemers goed is voor een omzet van zo’n 7,5 miljoen euro en licht winstgevend is. De firma werd bijna een kwart eeuw geleden opgericht door onder meer Guy Dehond en was tot voor de instap van UnifiedPost nog steeds helemaal in handen van de familie.

Dries Buytaert

Inventive Designers legt zich in een notendop toe op software die bedrijven beter helpt communiceren met hun klanten. Het is kind aan huis bij zowat alle Belgische banken, maar levert ook diensten aan bekende namen als Proximus en Nike. Zelfs Suncorp, een van de grootste financiële spelers van Australië, is klant. In 2006 raakte het ook binnen bij de Verenigde Naties. De onderneming heeft twee bekende bestuurders aan boord: Dries Buytaert, een van de meest gerenommeerde techondernemers van het land, en Jan De Schepper, een ex-topmanager van Telindus en Proximus.

Niet alleen was UnifiedPost op zoek naar overnames, Inventive Designers keek zelf ook uit naar een partner. ‘Door een kleine toevalligheid vonden we elkaar’, zegt Leybaert. Hij benadrukt de ‘ongelooflijke match’ tussen de twee, op het vlak van oplossingen en commercieel.

‘Zij zitten in het segment van het genereren van documenten of communicatie en wij in het verlengde daarvan, de documentverwerking. Wij beginnen dus waar zij stoppen’, verduidelijkt Leybaert. ‘Bovendien hebben we gemeenschappelijke klanten. Zelf zijn we ook bezig met het genereren van communicatie, maar in vergelijking met onze gewone auto hebben zij een Rolls-Royce. Nu kunnen we een totaaloplossing aanbieden. Ook commercieel kunnen we breder gaan door de oplossingen die Inventive Designers aan het ontwikkelen is voor de midzakelijke markt en kmo’s.’

50 miljoen euro omzet

UnifiedPost stijgt door de twee overnames naar ongeveer 340 werknemers (omgerekend in voltijdsen). De omzet bedroeg vorig jaar 26 miljoen euro. Waar Leybaert dit jaar denkt te landen, wil hij niet meteen kwijt. Maar met de twee aanwinsten staat hij een stap dichter bij zijn doelstelling om binnen afzienbare tijd aan 50 miljoen te geraken. Want pas dan sta je volgens hem op de kaart in de sector.

Leybaert zegt dat er nog overnames op komst zijn. Veel details wil hij echter niet kwijt. ‘De bedoeling is nog een stuk internationaler te worden. We willen expliciet ook buiten de Benelux op de kaart staan. Daar zijn we hard mee bezig. Onder andere.’


 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content