Verlies Amazon tikt aan

Jeff Bezos, CEO van Amazon, bij de presentatie van de Fire Phone. ©Bloomberg

In de resultaten over het tweede kwartaal van onlineretailer Amazon valt niet enkel de hoogtesprong van 23 procent van de omzet op, maar ook dat het operationeel verlies almaar groter wordt: het beliep 810 miljoen dollar, waar op 410 miljoen dollar werd gerekend.

Amazon mag dan nog zo beleden hebben dat het zijn marges wil opkrikken, in het tweede kwartaal is dat niet gelukt. Terwijl de omzet haast een kwart hoger schoot, tot een nog iets hoger dan verwachte 19,34 miljard dollar, bleef de operationele marge op een negatieve 0,1 procent hangen. De operationele kosten beliepen 19,36 miljard dollar.

Investeerders waren lang toegeeflijk voor Amazons verliezen omdat het bedrijf almaar blijft investeren in uitbreiding van zijn activiteiten en vernieuwing van zijn business. In de afgelopen maanden was dat niet anders: Amazon breidde de leverdiensten voor kruidenierswaren uit, lanceerde ongelimiteerd uitlenen van e-books en streamingdiensten, en kwam met zijn eerste set-top box én een eigen smartphone, 'the Fire Phone', die vanaf morgen in de winkels ligt. Maar het aandeel verloor dit jaar tot nu toe toch 10 procent.

Het nettoverlies bedroeg 126 miljoen dollar (93 miljoen euro), tegen 7 miljoen dollar een jaar eerder. Dat is het grootste kwartaalverlies voor Amazon sinds 2012. 

Voor het lopende kwartaal voorspelt 's werelds grootste internethandelaar een omzet van 19,7 tot 21,5 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud