Zalando duikt in het rood in eerste kwartaal

Bijna 80 procent van de klanten van Zalando bestelt zijn kleding via een mobiele app. ©REUTERS

De Duitse e-commercegigant zet volop in op omzetgroei, ook al zadelen de investeringen die daarvoor nodig zijn de groep op met een flink kwartaalverlies.

Zalando  wil tegen 2020 een jaaromzet halen van meer dan 10 miljard euro, meer dan het dubbele van wat de Berlijnse onlinemodewinkel eind vorig jaar draaide. Om dat doel te bereiken is Zalando volop aan het investeren in nieuwe logistieke gebouwen, dienstencentra en extra personeel. 

Met de hete adem van de Amerikaanse e-commercereus Amazon in hun nek, moeten de Duitsers bovendien nog eens alles in het werk stellen om hun dominante positie in Europa te behouden. Om die reden breidde Zalando recent nog zijn assortiment uit en brengt het via zijn platform nu ook cosmetica en verzorgingsproducten aan de man. 

De inspanningen werpen hun vruchten af, leren de kwartaalcijfers die Zalando dinsdagochtend publiceerde. In de eerste drie maanden van het jaar dikte de omzet met 22 procent aan naar 1,2 miljard euro. In dezelfde periode ging het aantal actieve klanten met net geen 17 procent de hoogte in. Zo'n actieve gebruiker plaatst gemiddeld vier bestellingen per jaar bij Zalando, leren de cijfers.

Maar die inspanningen om te groeien kosten het bedrijf wel handenvol geld. In combinatie met de late start van de lente- en zomerverkoop verklaart dat waarom Zalando in het eerste kwartaal netto met 15 miljoen euro in het rood is gegaan. De operationele winstmarge werd in de eerste drie maanden tot nul herleid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud