Zynga lost banden met Facebook

Spelletjesmaker Zynga, bekend van het Facebook-spel Farmville, manoeuvreert zich los van het sociale netwerk waarmee het groot werd.

Voortaan biedt het beursgenoteerde bedrijf zijn spelers de mogelijkheid om via de eigen website Zynga.com games te spelen. Ze mogen maar hoeven geen Facebook-account meer te gebruiken en kunnen dus onder elke identiteit spelen die ze zelf kiezen. Deze optie kan handig zijn voor gebruikers die door hun Facebook-vrienden lachend werden aangekeken omdat ze zich onledig houden met eenvoudige spelletjes zoals Farmville. 

Maar die anonimiteit is evenzeer een nadeel. De sterkte van de 'social games' van Zynga bestaat erin dat een speler zijn vrienden via Facebook mobiliseert om ook het spel te spelen. Zo kunnen beide gebruikers sneller vooruit komen in het spel. Dus Zynga en Facebook blijven op korte termijn zeker nog bondgenoten.

De move heeft veel - zoniet alles - te maken met de ellendige beurskoers van de game-ontwikkelaar. Sinds het bedrijf in december van 2011 naar de beurs trok verloor het 64 procent van zijn waarde. Met deze zet wil CEO Mark Pincus duidelijk maken aan zijn beleggers dat Zynga niet eeuwig afhankelijk zal zijn van Facebook voor zijn gebruikers en inkomsten. Bovendien probeert Facebook, dat ook niet meteen uitblinkt op de beurs, om meer geld te vragen van Zynga en co. voor het gebruik van hun netwerk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud