Advertentie
Advertentie

Ken uw échte concurrenten en wees sneller !

De innovatieaanpak kan niet voor alle bedrijven dezelfde zijn. Wat is wel universeel? Ken de snel evoluerende klantbehoeften en maak uw markt met de daaraan aangepaste nieuwigheden.

ViA gebruikt de term ‘gesegmenteerd innovatiebeleid’. Concreet? De maatregelen voor een groeionderneming moeten andere behoeften dekken dan die van de traditionele kmo of de lokale vertakking van een grote onderneming.

“De instrumenten en maatregelen kunnen niet voor iedereen dezelfde zijn.Er bestaat geen universele aanpak”, beaamt Sophie Manigart, professor van Vlerick en Universiteit Gent. Manigart is ook voorzitter van het Steunpunt Ondernemen & Internationaal Ondernemen. Dat steunpunt bestudeert wat impact heeft op startende en jonge groeiondernemingen. “Die groep van starters, waartoe ook de spin-offs van universiteiten en de hoogtechnologische spin-outs uit ondernemingen behoren, is van nature innovatief.

Veel steuninstrumenten zijn geschikt voor hen, maar zijn tot dusver sterk op technologische innovatie gericht en veel minder op het vermarkten. Daarbij hebben ze meer hulp nodig. Hetzelfde geldt voor de traditionelere kmo’s. Bij de starters zijn de plannen nog onzekerder, waardoor de banken minder happig zijn om te financieren.”

KIJK VERDER DAN UW SECTOR

Wat kunnen bedrijven zelf doen? “De meeste volgen wel de ontwikkelingen in hun sector en bij de concurrentie,” stelt Sophie Manigart vast, “maar ze definiëren die begrippen veel te eng. Kijk naar de klantbehoeften die u wilt bevredigen en naar wie uw concurrenten zijn op dat punt. De zwaarste concurrentie kan uit een heel andere hoek komen dan van de bedrijven die ongeveer hetzelfde produceren en verkopen. Bioscoopzalen ondervinden minstens evenveel concurrentie van de rest van de entertainmentmarkt als van andere zaaluitbaters. Te veel bedrijven kijken alleen naar wie exact hetzelfde aanbiedt.”

MAAK UW EIGEN MARKT

De professor is gespecialiseerd in de financiering van jonge en groeigerichte ondernemingen. Weten waar en voor wie ze moeten innoveren is een wezenlijk onderdeel van een overlevingsstrategie geworden. “Probeer de markt voor te zijn en zelfs je eigen markt te creëren. Wat je vandaag succes bezorgt, doet dat over een aantal jaren niet meer.

Er vallen klappen in de textielsector, maar wie blijft overeind? Creatieve en innovatieve bedrijven.Zowel de technologische vernieuwing als de klantenbehoeften evolueren sneller dan ooit.”

VOORSPRONG MAAKT UNIEK

Vlaanderen en de Vlaamse bedrijven moeten goed weten wat hun unieke troeven zijn, hun ‘unique selling proposition’ of USP. “We moeten het hebben van onze kennis. Daarmee konden we ons enkele jaren terug nog wat makkelijker differentiëren. Maar kennis is ook een troef in onze buurlanden en inmiddels gaan de groeilanden er ook op dat gebied sterk op vooruit. Toch moeten we in kennis blijven investeren”, vindt Manigart. Innoveren is nieuwe kennis creëren en zo een voorsprong behouden die als een USP kan gelden.

GO GLOBAL

“Daarvoor moet je ambities op wereldschaal aan de dag leggen. Instellingen als IMEC en VIB zijn respectievelijk in de micro-elektronica en de biotechnologie wereldwijd bekend. We moeten echt durven voor zo’n wereldambitie te gaan. Het is mooi als je marktleider in je niche bent in West-Europa, maar ga alsjeblieft verder. Vaak leveren onze bedrijven aan globale spelers, dan moet je globaal meegaan. En de ene onderneming die echt internationaal gaat, trekt de andere kmo mee in haar kielzog.”  

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud