1 jaar kilometerheffing brengt 650 miljoen op

©BELGA

Ruim de helft van de kilometerheffing in België werd betaald door buitenlanders.

Een jaar na de invoering ervan heeft de kilometerheffing die vrachtwagens van meer dan 3,5 ton op bepaalde trajecten in België moeten betalen, bruto 648 miljoen euro opgebracht.

Dat heeft Viapass, de overheidsinstantie die de inning coördineert, vrijdag bekendgemaakt op een persconferentie.

Van de 648 miljoen euro opbrengst werd 63 procent in Vlaanderen opgehaald (408 miljoen euro). Aanvankelijk had de Vlaamse regering echter gerekend op 500 miljoen euro. Ook in Brussel (9 miljoen euro) en Wallonië (229 miljoen euro) was een hogere opbrengst verwacht.

Dat de inkomsten tegenvielen in vergelijking met de prognoses, heeft volgens Viapass-topman Johan Schoups onder meer te maken met een sneller dan verwachte vergroening van het vrachtwagenpark. Bijna 80 procent van de geregistreerde trucks zit in de milieuvriendelijkste klassen Euro 5 of Euro 6, die minder tol betalen.

Transitland

Opvallend is dat minder dan de helft (46%) van de opbrengsten van de vrachtwagentol door vrachtwagens met een Belgische nummerplaat worden betaald. Op de tweede plaats komen de Nederlanders (11 procent), gevolgd door de Polen (9 procent), Roemenen (6 procent) en Duitsers (5 procent). 'België is duidelijk een transitland', zegt Schoups. 

Dat vooral buitenlanders betalen om op de Belgische wegen te rijden, is voor de transportsector een reden om te pleiten voor een algemene kilometerheffing, ook voor wagens. Maar daarover zal de politiek zeker niet voor de verkiezingen in 2019 beslissen. 

Geen prijsverhoging in Wallonië

Vanaf 1 juli worden de tarieven in Vlaanderen en Brussel geïndexeerd. Het zal gaan om een prijsverhoging van zo'n 2 procent.

Het Waalse Geweest verhoogt de tarieven dit jaar niet. De Walen zullen op diezelfde dag wel 33 kilometer tolwegen toevoegen aan het netwerk. In Vlaanderen wordt nog bestudeerd of er aanpassingen aan het tolnetwerk nodig zijn. In Gazet van Antwerpen pleit CD&V'er Dirk De Kort voor een uitbreiding. Tal van gemeenten worden geconfronteerd met toenemend sluipverkeer, zegt hij.

Aan Viapass is alvast nog niets gevraagd. 'Een uitbreiding moet ernstig onderbouwd worden. Men zegt al rap dat er meer vrachtwagens in een dorp te zien zijn. Maar is dat ook zo?', vroeg Schoups zich af.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect