100 jaar CMB in beeld

Pakketboot uit de jaren '50 : De Leopoldville

De voorloper van CMB, de ‘Compagnie Belge Maritime du Congo’ (CMBC), werd in 1895 opgericht op aandringen van koning Leopold II. De bedoeling was een regelmatige scheepvaartverbinding tussen België en Congo aan te bieden voor passagiers, vracht en post. CMBC was aanvankelijk een dochter van de British African Steam Ship Cy, maar kwam in 1911 in Belgische handen.

Op dit schilderij van Louis Van Engelen is het vertrek van de eerste pakketboot afgebeeld.

 

De ‘Elisabethville’ in Boma op een getekende postkaart van voor de Eerste Wereldoorlog. Het schip werd in 1917 getorpedeerd door een Duitse U-Boot.

 

In de jaren 20 werd CBMC een ‘koloniaal instituut’ en werden de Congoboten een bekend gezicht aan de Scheldekaaien. De eerste diversificatie richting puur vrachtvervoer vond plaats met de oprichting van ‘Compagnie Africaine de Navigation’, die later in CBMC werd geïntegreerd.

In februari 1930 fuseerde CMBC met de rederij Lloyd Royal Belge, die door de crisis in moeilijkheden was gekomen, en veranderde de naam in ‘Compagnie Maritime Belge’. CMB was op dat ogenblik de grootste Belgische rederij met een vloot van 38 schepen.

Naast de verbinding met Congo startte CMB ook lijndiensten op Noord- en Zuid-Amerika en het Verre Oosten op. (foto onder)

 

De Tweede Wereldoorlog eiste een zware tol: 23 schepen gingen verloren en 294 zeelieden kwamen om.

Na de oorlog kon CMB ten volle profiteren van het snelle herstel van de Belgische economie. De rederij startte een grootscheeps nieuwbouwprogramma op en diversifieerde ook haar activiteiten naar onder meer fruittransport, binnenvaart, scheepsherstelling en maritieme verzekeringen.

De Congolese onafhankelijkheid maakte abrupt een einde aan de diensten op Congo en dwong CMB nieuwe activiteiten te zoeken.

In 1960 werd Armement Deppe overgenomen, op dat ogenblik de tweede grootste Belgische rederij, en in 1962 zette CMB de eerste stappen in de bulkvaart.

De opkomst van de container zorgde voor een revolutie in de lijnvaart en CMB bleef niet achter. Met de ‘Dart Europe’ (foto) had de rederij op een bepaald ogenblik het grootste containerschip ter wereld in de vloot.

Midden jaren 70 nam CMB de trampingrederij Bocimar over en in 1978 werd de groep actief in het maritiem gastransport met de LNG-tanker Methania.

Toen de scheepvaartsector was bekomen van de oliecrisissen en eind jaren 80 weer aantrok, herschikte CMB de lijnvaartactiviteiten rond twee routes: tussen Europa en Centraal- en West-Afrika, en tussen Europa, het Midden-Oosten, het Indiase subcontinent en Oost-Afrika. Met de overname van goederenbehandelaar Hessenatie in 1988 werd een nieuwe activiteit toegevoegd.

In 1991 werd de familie Saverys de nieuwe referentieaandeelhouder van CMB. Via haar holding Almabo en de scheepvaartmaatschappij Exmar verwierf zij een belang van 49,5 procent. CMB werd grondig geherstructureerd: onder meer de lijnvaartactiviteiten en Hessenatie intussen gefuseerd met Noord Natie werden verkocht.

In 1995 werd de tankerrederij Euronav opgericht. In 2003 werd de gastankerrederij Exmar afgesplitst, een jaar later Euronav. Daarmee werd de drogebulkrederij Bocimar de hoofdactiviteit. Op de foto het capesize bulkschip ‘Mineral Belgium’ uit 2005.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud