Antwerpse en Zeebrugse haven besnuffelen elkaar opnieuw

De haven van Zeebrugge zag zijn containertrafiek vorig jaar stijgen. ©Belga

De jongste weken lopen opnieuw gesprekken over een mogelijke samenwerking tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen.

Dat zei Renaat Landuyt, de burgemeester van Brugge (SP.A) en de voorzitter van de Zeebrugse haven, vrijdag bij de voorstelling van de jaarresultaten van het haven. 'Er is opnieuw een positieve wil om samen te werken', zei Landuyt. 'We zijn bereid om alle mogelijkheden te bekijken. Maar het is totaal nog niet concreet.'

Enkele jaren geleden waren er al gesprekken over een mogelijke samenwerking, die op niets uitdraaiden. Deze keer zouden de gesprekken zowel door de havenadministraties als door de politiek worden gedragen. 'De sfeer is anders, er is meer vertrouwen', klinkt het in Zeebrugge. Dat de havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen voortaan als North Sea Port door het leven gaan, vormde een katalysator om weer aan tafel te zitten.

Antwerpen-Zeevlakte

Burgemeester Landuyt sloot wel uit dat er een fusie komt. 'Een fusie is niet aan de orde, en ook niet nodig', zei hij vrijdag. 

'Zeebrugge geen oplossing voor extra Antwerpse containerruimte'

'Zeebrugge geen  oplossing voor extra Antwerpse containerruimte'

'We zullen dit jaar verder in alle openheid en in alle vertrouwen bekijken hoe Antwerpen en Zeebrugge kunnen samenwerken, en sluiten daarbij op voorhand geen enkel scenario uit', zegt topman Jacques Vandermeiren in een reactie.

'Wel mag duidelijk zijn dat reeds uit heel wat studies is gebleken dat Zeebrugge geen oplossing is voor de vraag naar extra containercapaciteit die momenteel in Antwerpen voorligt. Dat neemt echter niet weg dat de samenwerking tussen beide havens, met elk hun specifieke en in heel wat gevallen complementaire troeven, verder kan opgedreven worden.'

De Antwerpse logistieke ondernemer Fernand Huts pleitte daar enkele jaren geleden nochtans voor. Volgens Huts is het een must dat de twee havens fuseren, willen ze overleven in de strijd met de directe concurrent Rotterdam. 'Noem Zeebrugge Antwerpen-Zeevlakte', zei de flamboyante ondernemer toen. 

Daling LNG

De Haven van Zeebrugge heeft in 2017 37,1 miljoen ton goederen verhandeld. Dat is 0,9 miljoen ton minder dan vorig jaar.

Dat is vooral de schuld van een daling in de vloeibare bulk en dan in het bijzonder van LNG. Die viel terug van 2,7 miljoen ton in 2016 tot iets meer dan een miljoen ton in 2017. Dat heeft vooral te maken met de hoge prijzen in Japan, dat nog altijd de kernramp in Fukushima aan het verteren is, en Korea.

Ook vaste bulk daalde, door de afwerking van de A11-snelweg, net zoals stukgoed, door de afronding van de gasinstallaties van het Yamal LNG-project in de voorhaven.

Autorecord

In de autotrafiek tekende Zeebrugge daarentegen een absoluut record op. In de haven werden vorig jaar 2,83 miljoen wagens verhandeld.

Ook de containertrafiek steeg met 6,5 procent tot 15,4 miljoen ton. Er werden zelfs 8,7 procent meer containers verhandeld. In september nam de Chinese rederij Cosco een Zeebrugse terminal, goed voor jaarlijks 1 miljoen containers, over van de Deense terminaloperator APM. Zeebrugge moet zo uitgroeien tot een Europese logistieke hub voor China.

De haven maakt zich echter sterk dat 2018 beter kan worden nu de LNG-verhandeling wellicht de bodem heeft geraakt en de containertrafiek weer verder zal aanzwengelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content