Antwerpse haven lanceert 'antwoord op Alibaba en Google'

Antwerpen behandelde vorig jaar meer dan 10 miljoen containers. Maar de efficiëntie in de haven kan beter. ©BELGA

Het gaat om een superdatabank met gegevens van 25.000 containers die dagelijks de haven passeren.

Met dat digitale platform willen ze de wereld veroveren. Door de tijdrovende papierwinkel achter zich te laten moet de efficiëntie van de haven spectaculair toenemen.

De Antwerpse havengemeenschap houdt vandaag in haar cruiseterminal NxtPort boven de doopvont: een digitaal platform dat de Antwerpse haven definitief in de gedigitaliseerde wereld katapulteert. Het platform - noem het een ‘virtuele opslagloods’ van big data uit de maritieme en logistieke ketting, van begin- tot eindpunt - is volgens de initiatiefnemers - de Antwerpse havenbedrijven - ‘een wereldprimeur’.

Antwerpen is een proeftuin. Maar als het lukt, kunnen we ons digitaal platform ook ‘exporteren’ naar andere havens.
karl huts
ceo katoen natie logistics

Het is een antwoord op de Alibaba’s, Amazons en Googles van deze wereld. Via het verkopen van scheepsruimte op containerschepen, immense datanetwerken, eigen magazijnen en vliegtuigen proberen die technologiereuzen steeds meer de wereldwijde logistieke goederenstromen zelf te controleren. Jaarlijks worden wereldwijd 160 miljoen containers verscheept. Wie daarvan de data beheert, heeft veel macht.

Doet Antwerpen het operationeel slecht? Integendeel. De containeroverslag bereikte een record en de haven wint in Europa marktaandeel tegenover Rotterdam, Hamburg en Le Havre. Maar het kan allemaal veel efficiënter. De verschillende beroepsgroepen - scheepsagenten, expediteurs, reders, logistiekers, stouwerijen - hebben eigen informaticaplatforms, maar die zijn niet of onvoldoende met elkaar verbonden. Er wordt nog te veel met papier gewerkt en er is veel dubbel werk. Dat veroorzaakt veel tijdverlies, onnodige kosten en overbodig trucktransport.

Niet efficiënt genoeg

Zo wordt een container die gelost is bij een logistiek bedrijf onmiddellijk leeg teruggestuurd naar het containerdepot voor een nieuwe klant. Maar het komt voor dat er een uur later een andere truck vertrekt naar het depot om diezelfde lege container terug te halen voor een andere klant.

wat is NXTPORT?

NxtPort is een digitaal platform van de privébedrijven in de Antwerpse haven om de goederenstromen in de haven efficiënter te maken. Nu werken de verschillende havenspelers - logistiekers, rederijen, expediteurs, agenten - te weinig samen. Iedereen heeft zijn eigen systeem, maar de data worden te weinig uitgewisseld. Het is de bedoeling dat op termijn ook douane, loodsen, spoor, binnenvaart hun logistieke gegevens in de superdatabank stoppen. Het platform start in het tweede kwartaal. Het is een open systeem. Ook externe bedrijven kunnen applicaties op apps ontwikkelen voor NxtPort. De investeringskosten schommelen rond 5 miljoen euro.

Wanneer een schip in de haven komt met 4.000 containers, weet de stouwer die ze lost niet of ze worden opgehaald per truck, per spoor op per binnenschip. Anders zou hij de containers die op een later tijdstip per trein vertrekken elders op zijn terminal kunnen plaatsen dan een container die binnen twaalf uur met een truck vertrekt. Nu moet hij zijn containers soms tot vier keer herpositioneren in functie van wie wanneer ze afhaalt. Zo geraken containers minder snel op hun bestemming. Dat kost alle partijen geld.

Ook de data-uitwisseling met organisaties buiten de haven - de loodsen, het voedselagentschap, de douane, de binnenvaart en het spoor - kan veel beter. Nu moet een stouwer die de lading lost en laadt vier websites raadplegen om te weten wanneer een schip aankomt. Enkel de rederij is op de hoogte. Maar als plots geen Scheldeloods beschikbaar is om het schip naar de haven te loodsen, loopt het vertraging op en moet de stouwer zijn havenarbeid anders organiseren.

Aan de sluizen gaan jaarlijks duizenden uren verloren aan wachttijd omdat er geen goede informatie-uitwisseling is tussen de rivierloodsen die de schepen via de Schelde naar Antwerpen loodsen en de dokloodsen die de schepen binnen de dokken brengen. Aan de terminals kampen de truckers soms met enorme wachttijden omdat de informatie niet goed doorstroomt.

Grote bibliotheek

Efficiëntere data-uitwisseling tussen rederij en douane kan er ook voor zorgen dat de goederen al op zee worden gededouaneerd. Nu duurt het soms een dag of zelfs een week voor goederen door de douane geraken. Met de Vlaamse overheid kunnen afspraken gemaakt worden om bij pieken - als grote schepen aankomen en veel containers de weg op moeten - het wegverkeer in de haven intelligenter te sturen.

Om al die euvels de wereld uit te helpen wil NxtPort alle data over die goederenstromen centraliseren in een grote databank. ‘Noem het een grote bibliotheek waar hopelijk zo veel mogelijk bedrijven hun informatie instoppen en daarna ook uithalen’, zegt Karl Huts van Katoen Natie (KTN). KTN is met MSC, BASF, DP World, PSA, de Antwerpse beroepsverenigingen en werkgeversvereniging Voka een voortrekker van het project. Volgens Huts is het de eerste keer in de geschiedenis dat alle havenbedrijven in Antwerpen aan een zeel trekken.

‘Er zit nog te veel data onder de waterlijn’, zegt Walter Van Mechelen, de voorzitter van Voka Alfaport. ‘Iedereen die zijn data beschikbaar stelt, zal veel geld besparen. Bedrijven die niet meedoen, zullen worden weggespeeld.’ De eerste applicaties die vanaf het tweede kwartaal op het platform beschikbaar zijn, voorspellen de afhaaltijden voor containers, geven containergewichten en verwachte aankomsttijden van schepen. Vandaag worden de namen van de CEO en de voorzitter van NxtPort bekendgemaakt.

Data, de olie van de 21ste eeuw

In tegenstelling tot de digitale platforms in Rotterdam, Hamburg en Singapore is NxtPort een initiatief van en door de Antwerpse havenbedrijven. Het vergelijkbare Rotterdamse Portbase-platform - dat er prat op gaat jaarlijks 30 miljoen telefoontjes, 100 miljoen e-mails en 30 miljoen truckkilometers te voorkomen - gaat uit van de havenautoriteiten en iedereen wordt verplicht om hun informatie te gebruiken.

‘Bij hen is het top-down, wij werken bottom-up’, legt Marc Beerlandt, de topman van de rederij MSC, uit. ‘Wij blijven eigenaar van de data en kunnen de informatie ook verkopen aan derden. Ook externe bedrijven, start-ups of softwaregroepen kunnen voor ons platform applicaties uitwerken. Dat creëert een heel andere dynamiek.’

‘Vergelijk het met een iPhone, waar iedereen apps voor ontwikkelt’, zegt Karl Huts, CEOvan Katoen Natie Logistics. ‘MSC, DP World, Katoen Natie en BASF zijn wereldwijd aanwezig. We kunnen NxtPort, als het aanslaat, perfect uitvoeren naar andere havens. Antwerpen is de proeftuin. Ik hoop dan ook dat iedereen in Antwerpen meedoet. Maar ook Zeebrugge, Gent, andere bedrijven of overheidsinstanties zijn welkom’.

‘Als data de olie wordt van de 21ste eeuw, dan kan NxtPort een vliegwiel worden voor innovatie en mogelijk een maritieme referentie in de sector’, zegt een insider.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content