Belgen laten twee Noorse zalmrivalen samen varen

Het 'Fjordfrende' laat twee aartsrivalen hun samen goederen vervoeren. ©rv

Het Antwerpse bedrijfje Tri-Vizor zet in Noorwegen een unieke samenwerking op poten. Twee concurrerende visvoerproducenten bundelen hun transport voortaan op hetzelfde schip. ‘Wij realiseren de deeleconomie in de logistiek.’

Fjordfrende of fjordvrienden. Zo heet het partnerschap dat twee aartsrivalen in Noorwegen onder begeleiding van de Antwerpse consultant Tri-Vizor hebben opgezet. Het Amerikaanse agroconcern Cargill en het Noorse Skretting (de Noorse tak van het Nederlandse diervoedingsbedrijf Nutreco) bundelen het transport van hun zalmvoeders. In de plaats van hun schepen letterlijk achter elkaar langs de lange Noorse fjorden te laten varen, vervoeren beide concurrenten hun producten voortaan met dezelfde schepen naar de lokale zalmkwekers.

20
Tri-Vizor
Door de samenwerking moet de CO2-uitstoot met 20 miljoen kilogram per jaar dalen.

Tri-Vizor, gespecialiseerd in ‘carpooling voor cargo’, is de centrale partner bij de samenwerking. ‘De zalmbusiness is zeer seizoensafhankelijk’, zegt Alex van Breedam, CEO van Tri-Vizor en voormalig directeur van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). ‘Het is heel druk in augustus en september, maar de rest van het jaar veel minder. Daarom is het als bedrijf moeilijk om de ideale vloot samen te stellen.’

Cargill en Skretting zien tal van voordelen in de samenwerking. ‘Daarmee verbeteren we de bezettingsgraad van onze vloot en reduceren we onze ecologische voetafdruk aanzienlijk’, zegt Fredrik Witte, de verantwoordelijke van Cargill. Door de samenwerking zal het transport ook sneller en milieuvriendelijker verlopen. Beide multinationals zullen hun uitstoot naar eigen zeggen jaarlijks met 15 à 20 miljoen kilogram CO2 reduceren. Dat is alsof 7.500auto’s elk jaar van de weg verdwijnen.

Beste maatjes

De samenwerking betekent niet dat Cargill en Skretting nu beste maatjes worden op de competitieve Noorse markt, die in handen is van een viertal bedrijven. ‘We blijven concurreren op elk aspect van onze business, inclusief de efficiëntie en de prijs’, stellen beide bedrijven in een persbericht. ‘Het verschil is enkel dat het vervoer wordt uitgevoerd door dezelfde operator.’

De delicate situatie tussen twee concurrenten is net de reden waarom Tri-Vizor aan boord kwam. ‘Concurrenten mogen op basis van de mededingingswetgeving geen gevoelige informatie met elkaar delen’, legt Van Breedam uit. ‘Anders riskeren ze problemen met de kartelwetgeving. Ze mogen eigenlijk niet met elkaar praten, laat staan prijsafspraken maken.’

Alex Van Breedam en Bart Vannieuwenhuyse van Tri-Vizor. ©Wim Kempenaers

Cargill en Skretting haalden Tri-Vizor binnen als ‘trustee’, of neutrale derde partij. De Antwerpenaren moeten verzekeren dat beide bedrijven onafhankelijk van elkaar blijven werken. Tri-Vizor zette daarvoor een platform op poten met de twee bedrijven en de Noorse schipuitbaterEidsvaag. Het platform garandeert datgevoelige informatie niet wordt gedeeld tussen beide bedrijven.

Onder impuls van Tri-Vizor hebben beide partijen een mechanisme vastgelegd om de kosten van het transport eerlijk te verdelen. ‘Erg jaar wordt een vervoerprijs per ton vastgelegd’, legt Van Breedam uit. ‘De twee bedrijven onderhandelen zelf met de vervoerder, zonder te weten welke prijs de ander krijgt. Omdat wij als externe partij neutraal kunnen blijven, bepalen wij uiteindelijk wie welke prijs krijgt voor welk volume.’

De Noren kwamen bij Tri-Vizor terecht na een eerder project met Nestlé (Nescafé) en Pepsico (Pepsi-Cola). De voedingsgiganten zetten met Tri-Vizor een gecombineerd transport per vrachtwagen op. ‘Maar het Noorse contract is veel groter’, zegt Bart Vannieuwenhuyse, medeoprichter van Tri-Vizor. ‘Normaal moeten wij andere bedrijven overtuigen om samen te werken. In dit geval werden we aangezocht door bedrijven die de shift al hadden gemaakt.’

Gamechanger

Tien jaar bestaat Tri-Vizor intussen, en bijna even lang wordt het naar voren geschoven als een beloftevolle speler in de logistiek. National Geographic wijdde zo’n vijf jaar geleden een documentaire aan de Antwerpse groep. En door een korte zeeroute tussen België en Spanje uit te stippelen - waar klanten als Ontex, Etex, Colruyt en Bater samen gebruik van konden maken - baande Tri-Vizor enkele jaren geleden al de weg voor de Noorse fjordvrienden.

Maar het project in Noorwegen is een gamechanger, zegt Van Breedam tevreden. ‘Voor het eerst tekenen wij mee een jarenlang contract dat de andere partijen hebben opgezet en kunnen we aantonen dat de deeleconomie volledig toepasbaar is in de logistiek. In plaats van nog meer vrachtwagens de weg op te sturen en de wegcapaciteit te blijven uitbreiden, moeten bedrijven meer samenwerken. Wij leggen de puzzelstukken samen.’

We zijn tien jaar lang missionarissen geweest. Nu hebben we voor het eerst het gevoel dat we na jaren gelijk hébben ook gelijk kríjgen.
Alex Van Breedam
CEO van Tri-Vizor

Een van Van Breedams belangrijkstetaken is vertrouwen tussen concurrenten creëren. ‘Bedrijven zijn nog altijd wantrouwig om gegevens te delen’, zegt hij. Dat is ook de reden waarom Tri-Vizor pas tien jaar na zijn oprichting een groot contract ter waarde van honderdduizenden euro’s in de wacht sleept. ‘Het is trekken en sleuren’, erkent Van Breedam. ‘Tien jaar lang zijn we missionarissen geweest. Nu hebben we voor het eerst het gevoel dat we na jaren gelijk hébben ook gelijk kríjgen. Met dit project realiseren we de deeleconomie in de logistiek.’

Tri-Vizor hoopt nog meer vervoer per vrachtwagen of schip te combineren en zo de congestie en de CO2-uitstoot te reduceren. ‘Ik hoop dat dit de stap naar groei is, maar ik besef dat dit niet meteen zal ontploffen’, zegt Van Breedam. ‘We hebben drie werknemers en we zijn geen unicorn (bedrijf met een waardering van 1 miljard dollar, red.). Maar we dragen toch ons steentje bij aan een economische groei met maatschappelijke meerwaarde.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content