Belgische transportbedrijven trekken prijzen op

©Photo News

Door de grote vraag en de stijgende kosten verhogen Belgische transportbedrijven hun prijzen stevig.

De prijzen in de transportsector gaan stevig de hoogte in. Volgens een bevraging van Transport Market Monitor bij 1.000 Europese transportondernemers gingen de tarieven voor vervoersdiensten vorig jaar in Europa met gemiddeld 5,17 procent omhoog. Twee derden van de ondervraagde transporteurs verwacht in 2019 een prijsstijging van 1 à 5 procent door te voeren. 

Uit een rondvraag van De Tijd blijkt dat Belgische bedrijven die trend volgen. Het Antwerpse transportbedrijf Gommeren meldde zijn klanten deze week een prijsstijging van 3 à 6 procent, en zal die verhoging in 2019 herhalen.

Transport Joosen uit Antwerpen zal zijn prijzen volgend jaar 5 procent optrekken. 'De tijd die onze vrachtwagens doorbrengen in depots, terminals en files stijgt, maar we moeten wel drie tot zes keer per dag op tijd toekomen', zegt topman Kurt Joosen. 'Dat vraagt een extra kost qua organisatie en planning.' 

1. Grote vraag

Terwijl transportbedrijven na de economische crisis jarenlang te weinig werk hadden om hun prijzen te verhogen, kan de sector de tarieven sinds 2016 door de grote vraag naar transport makkelijker optrekken.

'2018 was een erg druk jaar met een bijna constant volledige bezetting', getuigt Maarten Gommeren van het gelijknamige transportbedrijf. 'Een feit zoals de lage waterstand op de Rijn voelen wij meteen.'

Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) vindt een prijsstijging van 5 procent of meer dan ook 'zéker, zéker verdedigbaar.' 'Jarenlang bepaalde de klant de prijzen, maar die tijden zijn voorbij', zegt Verkinderen. 

'Als de vraag groot is en het aanbod klein, is het makkelijker om prijsverhogingen door te voeren', stelt Isabelle De Maegt van de Belgische transportfederatie Febetra.

2. Chauffeurstekort

De meeste transporteurs zien het chauffeurstekort als belangrijkste reden van de prijsstijgingen. Door het gebrek aan chauffeurs kunnen bedrijven niet alle vrachtwagens inzetten. Vervoerders die moeite hebben om nieuwe chauffeurs te vinden, moeten mogelijk meer kosten maken.

'Om het chauffeurstekort te bestrijden zien wij ons genoodzaakt chauffeurs in een hogere loonschaal in te delen, wat neerkomt op een verhoging van de loonsom van 12 procent tegenover 2018', meldt een Nederlandse transportfirma in een brief aan zijn klanten. 

Bovendien vindt op 1 januari opnieuw een loonindexering plaats in de transportsector. Volgens TLV zal dat de loonkost met minstens 2 procent verhogen. 'De loonkost maakt makkelijk 40 procent van de totale kost uit', zegt Lode Verkinderen. 'Door de automatische indexering wordt transport dus zelden of nooit goedkoper.'

3. Groeiende files

Transporteurs voelen ook de stijgende kost van de aanzwellende files. 'Een chauffeur mag maximum 9 uur per dag rijden', zegt Maarten Gommeren. 'Als ze in de file staan, zie ik de loonkosten stijgen, maar staat de omzet stil.'

Gommeren maakt daarom vooral de as Brussel-Antwerpen duurder. 'Voor een rit naar Gent of Noord-Frankrijk zal de prijsstijging minder zijn dan op de as Antwerpen-Brussel', zegt de bedrijfsleider. 'Ik kreeg net de vraag of ik een vrachtwagen om 9 uur in Evere kan laden. Dan is mijn eerste reactie: nee, enkel vroeger of later.'

Lode Verkinderen pleit voor ruimere openingsuren bij klanten. 'Bij heel wat kmo's en de detailhandel kunnen wij enkel tijdens de kantooruren terecht', zegt hij. 'Daardoor daalt het aantal kilometer dat vrachtwagens kunnen rijden en moeten we onze algemene kosten over minder kilometers verdelen. 

4. Stijgende dieselprijs

Ook de stijgende dieselprijs, die 20 procent van de transportkost uitmaakt, doet zijn werk. Volgens cijfers van het Instituut voor Wegtransport en Logistiek België (ILTB) steeg de prijs van professionele diesel (exclusief btw) van 1 januari tot 1 november met 17,3 procent. De hogere brandstofprijs alleen duwde de transportkost dit jaar dus al 3,40 procent omhoog.

Toch noemen transporteurs de stijgende dieselprijs minder als reden voor de prijsstijging. Veel transportbedrijven werken met clausules die brandstofprijsverhogingen automatisch doorrekent.

Ook tal van wegentaksen verhogen de factuur voor transporteurs. Op 1 juli indexeerden Vlaanderen en Brussel de tarieven van de kilometerheffing, op 1 januari volgt het Waalse Gewest. De Duitse overheid breidde het tolsysteem ('Maut') op 1 juli uit naar alle federale wegen. Vanaf volgend jaar stijgt de Maut-prijs op autosnelwegen fel. 

'Als een bedrijf maar 9 van de 10 klanten kan bedienen, valt de klant met de laagste marge weg', besluit Lode Verkinderen. 'Maar transporteurs werken nog altijd tegen een zeer lage marge.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content