Bpost koopt Amerikaans Radial voor 700 miljoen euro

Topman Koen Van Gerven versterkt de positie van Bpost in de VS. ©BELGA

Met de acquisitie van Radial verwerft het postbedrijf een Amerikaanse e-commercespeler met een omzet van 850 miljoen euro. Beleggers reageren niet enthousiast omdat de overname pas vanaf 2020 zal bijdragen tot de winst.

PostNL kon Bpost-topman Koen Van Gerven niet binnenhalen, en dus zet de CEO zijn 600 miljoen euro cash dan maar aan het werk in de VS. Het postbedrijf koopt de logistieke dienstverlener Radial voor 700 miljoen euro (820 miljoen dollar). 

Radial is actief in e-commerce. Het biedt het hele gamma van logistieke oplossingen aan: gaande van technologie om bestellingen te beheren en verwerken over betalingsdiensten tot het transport, terugzendingen en klantendienst. Bpost  zit in de e-commerceketen vooral in het transport en voor een klein deel in orderverwerking en klantenservice.

Minister van Post, Alexander De Croo, reageert positief op de overname: 'Bpost bood al de levering van pakjes aan. Met de nieuwe expertise van Radial zal Bpost diensten kunnen aanbieden voor de hele logistieke keten, van de uitbouw van webshops en fraudebescherming tot het verzorgen van de klantenservice.'

Radial verwerkt per jaar 72 miljoen pakjes (vorig jaar goed voor 306 miljoen artikels) voor zijn retailklanten via 24 distributiecentra. Radial opereert vanuit King of Prussia, Pennsylvania en stelt 6.700 mensen tewerk. Tot de klanten behoren retailreuzen als Adidas, Levi’s, Estee Lauder, Ralph Lauren en Godiva.

'Nummer twee na Amazon'

Het Amerikaanse bedrijf verwacht dit jaar een omzet tussen 970 en 1.020 miljoen dollar (850 miljoen euro) en een genormaliseerde ebitda (bedrijfswinst voor afschrijvingen) tussen 65 en 70 miljoen dollar.

Bpost

  • 27.000 werknemers
  • Omzet: 2,4 miljard euro - waarvan 190 miljoen euro uit internationale verzendingen van pakjes
  • Winst: 587 miljoen euro winst (ebitda)

Radial

  • 6.700 werknemers
  • Omzet: 850 miljoen euro
  • Winst: 57 miljoen euro

Bpost betaalt met 700 miljoen euro dus 12 keer de winst. De deal wordt met een overbruggingskrediet gefinancierd, die vervolgens wordt geherfinancierd met eigen middelen en schulden. Verkoper is private-equityspeler Sterling Partners.

Ter vergelijking: Bpost haalde vorig jaar 587 miljoen euro winst (ebitda) uit een omzet van 2,4 miljard euro. De internationale verzendingen van pakjes waren goed voor 190 miljoen euro. Het postbedrijf telt bijna 27.000 werknemers.

Niet onbelangrijk: de  overname zal pas vanaf 2020 bijdragen aan de winst en het dividend. Het dividendbeleid (minstens 85 procent van de nettowinst) blijft ongewijzigd. Dat Radial pas vanaf 2020 zal bijdragen aan de winst is te wijten aan de hoge afschrijvingen de komende jaren (door forse investeringen de voorbije jaren) en heel wat integratiekosten, aangezien Radial het resultaat is van de fusie tussen eBay Enterprises en Innotrac.

Radial is volgens topman Koen Van Gerven met een marktaandeel van 4 procent het nummer twee van de Amerikaanse markt in logistieke oplossingen (goed voor zowat 33 miljard dollar), na pakjesreus Amazon. 'Het geeft aan dat de markt nog zeer versnipperd is. Ook omdat veel bedrijven hun logistiek nog in eigen beheer doen.'

Trans-Atlantische e-commerce

De VS is voor Bpost geen onbekende markt. Vier jaar geleden werd het meerderheidsaandeelhouder in de Amerikaanse pakketvervoerder Landmark Global. Via dat bedrijf verdiende Bpost grof geld aan de Chinese honger naar babymelkpoeder uit de Lage Landen.

Met de extra Amerikaanse pied-à-terre krikt Bpost zijn positie in e-commerce gevoelig op. Een markt die dankzij vooral Amazon wereldwijd met 20 procent per jaar groeit. De rest van de markt - waaronder dus Radial - groeit met 8 à 13 procent.

'Een betekenisvolle aanwezigheid in de VS biedt toegang tot een wereldwijde markt', stelt Bpost. 'Belgische consumenten kunnen online shoppen bij Amerikaanse merken. Retailers en Belgische bedrijven kunnen wereldwijd exporteren en profiteren van trans-Atlantische handelsstromen.'

In ons land shopte vorig jaar drie kwart van de Belgen online. Ze spendeerden gemiddeld 1.265 euro. De e-commerce in België groeide daarbij sterker dan online retail in onze buurlanden met een recordomzet van 9 miljard euro (+13%). 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content