Bpost mag postzegelprijs niet verhogen

Op de postzegel komt geen hoger tarief ©Photo News

De postzegelprijs gaat niet omhoog. Bpost ving daarover bot bij het hof van beroep.

Bpost hoopte de beslissing van marktenregulator BIPT, die dit jaar het verbod op een prijsverhoging uitvaardigde, om te keren in hoger beroep. Tevergeefs. De postzegelprijs blijft dezelfde als vorig jaar.

Topman Koen Van Gerven maakte zich eerder dit jaar heel boos over het verbod op een prijsverhoging - zelfs op de algemene vergadering - omdat dit Bpost dit jaar 20 miljoen euro kost. Meteen de reden waarom Bpost in beroep ging tegen de beslissingvan het BIPT.

Volgens Van Gerven lag de voorgestelde prijsverhoging voor postzegels licht hoger dan de inflatie en hield ze geen verrassing in. 'Voor investeerders is deze beslissing onbegrijpelijk', verklaarde een boze Van Gerven in mei. 'Ze willen een stabiel en transparant klimaat. Dat is nog maar eens het bewijs van de onbetrouwbare regelgeving in ons land. Een investeerder in Londen bestempelde België als een Mickey Mouse-land.' 

Bpost wou de prijs van een postzegel voor het zogenaamde kleinegebruikerspakket - brievenpost, pakjes en aangetekende zendingen voor particulieren - met 3 procent optrekken. Door de weigering blijft de prijs voor een standaardbrief met binnenlandse bestemming dit jaar vastgelijmd op 0,79 euro. Koop je tien postzegels dan betaal je 0,74 euro per stuk. Vorig jaar steeg de prijs met 2 cent. 

'Overdreven winst'

Het BIPT weigerde de verhoging van de postzegelprijs omdat die een te ruime winstmarge oplevert voor Bpost. De postwaakhond toetst de voorgestelde tarieven elk jaar aan de bij wet vastgelegde principes van de universele dienstverlening. Dit jaar voegde het BIPT daar voor het eerst een 'kostenoriëntatie' aan toe.

Vogens het BIPT zou de gevraagde verhoging van de postzegelprijs Bpost in dat segment een winst opleveren van meer dan 15 procent. Dat komt volgens de regularor niet overeen met de kosten die daar tegenover staan. 

Het aandeel van Bpost daalde vandaag na een kritisch analistenrapport over de aankoop van het Amerikaanse e-commercebedrijf Radial. Bpost maakte deze week bekend dat het Radial overneemt voor 700 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content