Advertentie

Bubble Post praat 'onder meer' met Bpost

De Gentse koerierdienst Bubble Post ©Emy Elleboog

Fietskoerier Bubble Post praat met Bpost over een 'participatie'. 'Maar we spreken ook met andere potentiële investeerders', zegt topman Marc Morioux.

Bpost aast op Bubble Post en zou zo'n vier miljoen euro over hebben om de ecologische pakjesdienst, die in 2012 werd opgericht door drie Gentenaars, in te lijven, kopte De Standaard vandaag.

Bpost, dat de afgelopen jaren zwaar inzet op pakjes gezien de dalende brievenpostmarkt,  wil geen commentaar geven. 'We kijken continu om onze knowhow en ons netwerk uit te breiden', zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck.

Topman Marc Morioux van Bubble Post bevestigt dat er gesproken wordt met Bpost. 'Maar we spreken met verschillende partijen. Enkele maanden geleden hebben we aangegeven dat we op zoek zijn naar een partner om onze kapitaalintensieve business te helpen ondersteunen. Er was heel wat belangstelling. Tegen het einde van de zomer hopen we de deal rond te hebben.'

Of Bubble Post bereid is om een meerderheid te verkopen? Morioux: 'Daar geef ik voorlopig geen commentaar op'.

Volume is belangrijk

Morioux, die voordien aan het hoofd stond van de Belgische operaties van de Franse koerier DPD, geeft de voorkeur aan een industriële partner. 'In logistiek is volume belangrijk'.

Dit jaar groeien we naar 5 à 6 miljoen euro omzet
Marc Morioux
Ceo Bubble Post
Marc Morioux ceo Bubble Post ©DRIES LUYTEN

Of hij niet bang is om volledig door een reus als Bpost te worden 'opgeslorpt'? Morioux: 'Bpost stapte in 2015 in het Limburgse stadsdistributiebedrijf CityDepot en een jaar later in de Antwerpse startup Parsify die via een app pakjes bezorgt waar u zich bevindt. Die bedrijfjes hebben hun identiteit kunnen behouden en kunnen hun eigen koers varen. Wij zitten in een andere business dan Bpost. Om een voorbeeld te geven: wij leveren voor het Franse e-commercebedrijf vente-exclusive in de steden, Bpost levert voor hen pakjes buiten de steden'.

Kapitaalsintensief

Bubble Post werd opgericht door de Gentenaar Benjamin Rieder en zijn kompanen Michel de Waele en Anthony Viaene. Ceo Rieder stapte begin dit jaar op en verkocht zijn aandelen.

Ondertussen was DPD-man Marc Morioux aangesteld als nieuwe ceo en waren het sociale investeringfonds SI2 van Piet Colruyt en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV - nu de grootste aandeelhouder - ingestapt. Die werden binnengehaald om het financiële luik van het bedrijf, dat jaren was verwaarloosd, bij te sturen.

Bubble Post groeit heel snel maar is heel kapitaalsintensief. Morioux: 'Een koelbestelwagen voor het transport van gekoelde maaltijden voor onder meer scholen en crèches - een van de groeipolen van het bedrijf - kost al gauw 70.000 euro, veel geld voor een kmo ook al wordt die geleasd. Bubble Post heeft er nu een 25 in gebruikt. Maar ook de elektrische bestelwagens zijn niet goedkoop.'

Belangrijke omzetgroei

Bubble Post is in België actief in 13 steden en telt 120 werknemers. Sinds vorig jaar werkt het ook in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Vorig jaar werd een omzet geboekt van 3,5 miljoen euro. 'Dit jaar gaan we naar 5 à 6 miljoen', zegt Morioux. Een derde komt uit het transport van pakjes - met ondermeer de bekende Bubble Post fietsen - twee derden uit gekoelde transporten.

Het bedrijf is nog altijd verlieslatend. Details wil Morioux niet kwijt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud