DHL rolt Belgische afhaalpunten voor pakjes uit

©Kick Smeets/Hollandse Hoogte

DHL zet een Belgisch netwerk op van 400 afhaalpunten voor pakjes. Ook andere pakjesverdelers breiden hun afhaaldiensten fors uit. Ze willen munt slaan uit de boomende internethandel.

De logistieke reus DHL zoekt een 400-tal Belgische handelszaken die willen fungeren als DHL Parcelshop. Dat blijkt uit een wervingsactie op zijn website en uit een jobadvertentie. Het gaat om ‘servicepunten waar consumenten hun online aangekochte producten kunnen afhalen’, schrijft DHL, dat nog geen commentaar wil geven over de plannen. Tankstations, kruidenierszaken en krantenwinkels mogen zich kandidaat stellen. De shops komen boven op de 600 afhaalpunten die behoren tot Kariboo, waar de vervoerder nu al mee samenwerkt. Het Parcelshop-concept werd eerder uitgerold in Nederland, waar er inmiddels duizend zijn.

Met de uitbouw van een eigen netwerk lijkt DHL het voorbeeld te volgen van zijn concurrent UPS, die in 2012 eigenaar werd van het afhaalnetwerk Kiala. Ook DPD, de pakjesdochter van de Franse post, zette ruim een jaar geleden in de Benelux een eigen netwerk van afhaalpunten voor pakjes op.

De Duitse moedergroep Deutsche Post-DHL heeft van e-commerce een wereldwijde prioriteit gemaakt. Door de forse toename van het internetshoppen - sectorkenners verwachten dit jaar een groei van 20 procent in België - moeten steeds meer pakketten geleverd worden. Marktleider Bpost alleen al bezorgt dagelijks 105.000 pakjes. Volgens een recent rapport van de toezichthouder BIPT waren de vier internationale snelkoeriers - DHL, UPS, TNT en FedEx, in 2013 goed voor een marktaandeel van elk 15 tot 20 procent op de Belgische markt voor pakjes en snelpostzendingen. Zij zitten in de slipstream van Bpost, dat een marktaandeel van 20 tot 25 procent heeft.

Leveringen kunnen thuis of op het werk gebeuren, maar veel consumenten halen hun pakket liever af. Daardoor schieten de afhaalpunten als paddenstoelen uit de grond. De pakjesverdelers wedijveren met elkaar om het meest fijnmazige netwerk op te zetten.

DHL claimt dat vrijwel elke Nederlander in een straal van 4 kilometer een Parcelshop kan vinden. Een afhaalpunt heeft in veel gevallen een dubbele functie. De klant kan er niet alleen zijn pakjes afhalen, maar ook versturen. Voor de retailzaken is pakjesverwerking een nieuwe bron van inkomsten.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud