Gemengde reacties bij bonden op 'Über van bpost'

©Photo News

De plannen van bpost om een online deelplatform 'Bringr' te lanceren, waarbij iedereen tegen vergoeding pakjes kan vervoeren en afleveren voor bpost, leidt tot gemengde tot afwijzende reacties bij de vakbonden.

Bpost lanceert volgende week het online deelplatform Bringr. Met dit nieuwe systeem kan iedereen tegen vergoeding pakjes vervoeren en afleveren voor bpost. Bpost haalde daarvoor de mosterd bij diensten zoals Uber en Airbnb. Dat schrijven de Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad zaterdag.

Op het platform kan een privépersoon melden dat hij een pakje wil versturen. Vervolgens kan iedereen die dat wil zich via hetzelfde platform aanmelden om dat pakje te vervoeren, tegen vergoeding. Het bedrag is afhankelijk van de afstand, het gewicht en de omvang van het pakje en het type van goed dat men moet vervoeren.

De prijs zal hoger liggen dan wanneer men het pakje verstuurt via de klassieke, maar tragere pakjesdienst van bpost. Maar het is wel goedkoper dan het pakje te laten brengen door een snelle koerierdienst. De afrekening gebeurt tussen klant en vervoerder via het deelplatform Bringr, met een kleine commissie voor bpost.

In een eerste fase gaat het om een proefproject in het Antwerpse. Als dat succesvol is, wordt het later uitgerold over het hele land.

Reacties

'Enerzijds is de markt zoals ze is', zegt Jean-Pierre Nyns, algemeen secretaris bij ACOD Post, naar een reactie gevraagd door het persagentschap Belga. 'Dat betekent dat we onze ogen daarvoor niet mogen sluiten. We moeten wel kijken in welke mate Bringr een concurrent wordt voor bpost. Anderzijds heb ik liever dat bpost dit uittest, dan een concurrent. Waarom? Omdat we op die manier onze controle uitoefenen. We eisen daarom een volledige transparantie van bpost.' Nyns hoopt volgende  dinsdag antwoord te krijgen op bezorgdheden over de kwaliteit van de dienstverlening of de impact op tewerkstelling.

Marc De Mulder, voorzitter van VSOA-Post, staat helemaal niet achter het plan. 'Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd', zegt De Mulder. 'Als je als overheid zelf de deuren openzet daarvoor, dan is dat vergelijkbaar met de 'zero contractors' in Engeland. Als ze je nodig hebben, zullen ze je bellen. Dat is helemaal geen gezond systeem.' VSOA-Post vreest ook dat Bringr concurrentieel zal zijn voor de gewone tewerkstelling en vraagt zich af hoe het zit met de sociale zekerheid. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect