Kilometerheffing maakt transport 8 procent duurder

©BELGA

Negen maanden na de invoering heeft de kilometerheffing al 490 miljoen euro opgebracht. Maar transportbedrijven klagen over de extra kosten.

Eigenaars van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moeten sinds 1 april een kilometerheffing betalen in België. De maatregel geldt op snelwegen en op bepaalde gewest- en gemeentewegen. De belasting heeft sinds de invoering 490 miljoen euro opgebracht, deelde Viapass, de overheidsdienst die de kilometerheffing coördineert, gisteren mee op het Autosalon in Brussel.

63 procent daarvan, iets meer dan 300 miljoen euro, gaat naar het Vlaams Gewest. Het Waals Gewest is goed voor 35 procent van de ingevorderde heffing, Brussel moet het met 2 procent stellen.

Polen zijn actiefste chauffeurs

De kilometerheffing wordt berekend met behulp van de On Board Unit (OBU), een toestel dat aan de voorruit van de vrachtwagencabine bevestigd wordt. Daarvan zijn al 700.000 stuks verkocht, waarvan 20 procent in België. Het grootste deel van de kilometerheffing wordt dus betaald door buitenlandse bedrijven die door het transitland België rijden. De actiefste chauffeurs zijn de Polen (14%), de Nederlanders (13%) en de Duitsers (10%).

Voor onze 40 eigen vrachtwagens betaalden we vroeger 50.000 euro per jaar voor het Eurovignet. De kilometerheffing maakt daar 450.000 euro van.
Dries Roelens
Transportverantwoordelijke Colruyt Group

Maar de transportsector is niet te spreken over de heffing, waarvan een vijfde van Belgische transporteurs komt. ‘De kilometerheffing is de kroniek van een aangekondigde belastingverhoging’, zegt Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen. ‘De kosten van het transport zijn door de kilometerheffing met 8 procent gestegen. Aangezien de marges in onze sector maar 1,5 procent bedragen, hebben onze leden geen andere keuze dan die heffing door te rekenen aan de klanten. Het transport van zand en containers wordt daardoor erg duur.’

Transport Colruyt fors duurder

Ook Colruyt ondervindt die kostenstijging aan den lijve. ‘Voor onze 40 eigen vrachtwagens betaalden we vroeger 50.000 euro per jaar voor het Eurovignet’, zegt transportverantwoordelijke Dries Roelens. ‘De kilometerheffing maakt daar 450.000 euro van.’ Colruyt rekent die kosten niet door aan de klant, ‘kwestie van trouw te blijven aan onze laagsteprijzenstragegie’.

Verkinderen wijst erop dat de vrachtwagens die de kilometerheffing moeten betalen minder dan 10 procent van het verkeer vormen. ‘Het effect van de tolheffing op het mobiliteitsgedrag is bijna onbestaande. Als er al plaats vrijkomt, wordt die door auto’s opgevuld.’

De transportsector pleit dan ook voor een algemene kilometerheffing, ook voor personenauto’s. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) toonde zich daar al een ‘principieel voorstander’ van.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content