Lage waterstand op Rijn hindert Duitse industrie

De chemische industrie in de buurt van Keulen en elders in Duitsland krijgt het moeilijk door de lage waterstand van de Rijn. ©Henning Kaiser/dpa

Het industriële bekken in het zuidwesten van Duitsland, Zwitserland en delen van Frankrijk dreigen de komende weken geconfronteerd te worden met een tekort aan brandstof als gevolg van de moeilijke scheepvaart op de Rijn.

De droge zomer leidt nog altijd tot een recordlage waterstand op de Rijn, waardoor delen van de rivier afgesloten zijn voor de scheepvaart. Schepen die wel varen, mogen vaak maar een deel van hun ruim vullen.

Omdat er niet snel beterschap in zicht is, wil de Duitse regering tijdelijk de regels voor brandstoftransporten over de weg versoepelen. Ze vroeg aan de betrokken deelstaten om het verbod op brandstoftransporten over de weg op zon- en feestdagen tijdelijk op te heffen.

Covestro

Het knelpunt op de Rijn leidt hier en daar al tot problemen. De chemiegroep Covestro  was genoodzaakt zijn fabriek stil te leggen omdat er via het water onvoldoende kan worden aan- en afgevoerd. Ook de fijnchemieproducent Evonik Industries  heeft moeite om voldoende grondstoffen naar zijn fabrieken te krijgen.

Ook het wegtransport dreigt nu te delen in de klappen. ‘Sommige benzinestations staan leeg’, zegt Herbert Rabl, een woordvoerder van Tankstellen-Interessenverband, een vereniging van Duitse exploitanten van tankstations.

In normale omstandigheden worden vanuit Rotterdam via de Rijn wekelijks meer dan 100.000 ton dieselachtige brandstoffen getransporteerd richting Duitsland. In omgekeerde richting wordt benzine naar het noorden gevoerd.

Geen neerslag

De waterstanden in het stroomgebied van de Rijn, die al sinds juli ver beneden het gemiddelde liggen, zullen de komende dagen blijven dalen of stabiliseren. Er wordt voor de komende dagen weinig regen voorspeld, aldus de beheerder van de Duitse waterwegen.

Een hogedrukgebied boven Noord- en Midden-Europa houdt neerslagzones op een afstand. Volgens Giacomo Masato, analist en meteoroloog bij Marex Spectron Group in Londen, bestaat zelfs de kans dat die weersomstandigheden zich in december voortzetten.

Ook de situatie in Zwitserland, dat afhankelijk is van Europa's drukste waterweg voor twee derde van zijn dieselvoorraden en een kwart van zijn benzineleveringen, is ‘gespannen’, volgens de oliefederatie de EV-UP. ‘We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten’, zegt woordvoerder David Suchet.

Net als Duitsland gaf Zwitserland in oktober al een deel van zijn strategische oliereserves vrij. Mogelijk zal het land dat opnieuw moeten doen.

Tankwagens

De blokkages op de Rijn hebben al geleid tot stijgende prijzen voor dieselbrandstof. Daar komt nog bij dat er veel diesel nodig is voor de tankwagens die brandstof over de weg vervoeren.

Het is nu uitkijken of nog andere grote bedrijven in de problemen komen. De oliereus Shell  zei dinsdag dat hij de capaciteit van een raffinaderijcomplex in Duitsland heeft verlaagd en dat sommige fabrieken niet meer via het water bereikt kunnen worden. Ook een woordvoerder van BP  heeft het over een ‘logistieke uitdaging’. Vooral in de regio rond Keulen wordt het lastig om in de aanvoer van brandstof te voorzien, klinkt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content