Advertentie
Advertentie

Pakjesbedrijf FedEx wil 671 banen schrappen in Luik

De hub van TNT, dat is overgenomen door FedEx, op de luchthaven van Luik. ©Bloomberg

Bij FedEx in België zijn honderden banen bedreigd. De vakbonden reageren verrast, want het pakjesbedrijf groeide tijdens de coronapandemie.

Het Amerikaanse pakjesbedrijf FedEx wil 671 banen schrappen in de hub op de luchthaven van Luik. In verschillende vestigingen van FedEx vonden dinsdagmiddag bijzondere ondernemingsraden plaats. Daarnaast was er een Europese ondernemingsraad. FedEx heeft twee centrale luchthubs in Europa: op de luchthaven van Luik en op de luchthaven Charles de Gaulle nabij Parijs. In de reorganisatieplannen wordt Parijs de primaire hub waar alle Europese vluchtbestemmingen samenkomen. Luik wordt een 'secundaire hub' om flexibiliteit te verzekeren, waardoor 671 van de 1.700 jobs zouden verdwijnen.

Omdat de Luikse hub een nieuwe rol krijgt, kan de reorganisatie mogelijk ook een wijziging van de werkuren en werkroosters kunnen betekenen voor 861 andere medewerkers. 'De vliegtuigen en ladingen zullen op andere tijdstippen aankomen', zei Jean Muls, de vicepresident van FedEx in Europa, aan het persagentschap Belga. Hij schat dat aan het einde van de herstructureringsprocedure - 'niet voor maart 2022' - nog tussen 1.100 en 1.200 banen overblijven in Bierset, de gemeente waar de luchthaven ligt.

TNT

FedEx wil in heel Europa 5.500 à 6.300 banen schrappen bij dochter FedEx Express, en dat in operationele en back-officefuncties. In de hub rond de luchthaven van Zaventem zouden een 50-tal jobs bedreigd zijn. Volgens Fouad Bougrine van de liberale vakbond ACLVB gaat het daar uitsluitend om administratieve functies.

De herstructurering heeft niets met de coronapandemie te maken, zegt het bedrijf. Die zette juist een boost onder de luchtvrachtsector, die mee profiteerde van het vervoer van medische apparatuur en vaccins en van de explosie van de e-commerce.

350 miljoen
opbrengst besparingsplan
Het besparingsplan moet vanaf het boekjaar 2024 jaarlijks 275 tot 350 miljoen dollar aan besparingen opleveren.

De verklaring ligt bij de integratie van TNT, de pakjesafdeling van het Nederlandse PostNL, dat FedEx in 2016 overnam als onderdeel van de Europese uitbreidingsplannen. 'Sindsdien heeft een succesvolle integratie plaatsgevonden van de IT-systemen en belangrijke onderdelen van de lucht-, grond- en wegvervoernetwerken', stelt het bedrijf. Er kwamen ook investeringen in technologie en infrastructuur.

Nu wil FedEx de netwerken voor luchttransport van FedEx Express en TNT fysiek integreren. Het besparingsplan moet vanaf het boekjaar 2024 jaarlijks 275 tot 350 miljoen dollar (227 tot 288 miljoen euro) besparingen opleveren. FedEx telde destijds meer dan 4 miljard euro neer voor TNT.

Voor de socialistische vakbond is dit 'een sociale aardbeving van ongekende omvang'. Het ABVV wijst erop zich dat het destijds had gewaarschuwd voor de toenadering tot TNT, die 'alleen gedreven leek door financiële overwegingen'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud