Slimmere pakjesrondes, minder files

©Dieter Telemans

Het jonge Brusselse bedrijf Urbantz lanceert software waarmee e-commercespelers hun bestelrondes kunnen bundelen. ‘Dat is nodig om het toenemende stadstransport in goede banen te leiden.’

De doorbraak van de e-commerce heeft een wirwar aan rondrijdende pakjeskoeriers in de stad tot gevolg. ‘Dat kan efficiënter’, zeggen Michaël Darchambeau en Mélanie Applincourt, de twee Frans-Belgische zaakvoerders van Urbantz. Ze richtten de start-up in 2015 mee op. De firma-naam verwijst naar de collectieve intelligentie van mieren.

De start-up maakt zich sterk dat zijn softwareplatform de afgelegde afstand tussen het magazijn en de consument met 20 procent kan verminderen. Dat levert een vergelijkbare tijdswinst op. Het gaat om een webtoepassing, waarmee de opdrachtgever in realtime de bestelronde op kaart volgt en om een smartphoneapp voor de koeriers (bestelwagen, moto of fiets) ter plaatse.

Hoe beter bedrijven hun bestelrondes coördineren, hoe minder verkeersopstoppingen er in de stad zullen zijn.
Michaël Darchambeau
costichter Urbantz

De opdrachtgever kan een winkelketen of een transportbedrijf zijn, maar evengoed een nutsbedrijf dat de rondes van zijn herstellers in de gaten wil houden. Een algoritme tovert het ruwe databestand met leveradressen om tot een kaart met de ideale routes, netjes geordend volgens type transport. Met behulp van de feedback van de koeriers worden de rondes voort verfijnd.

Een opmerkelijke optie is dat opdrachtgevers hun bestelrondes kunnen bundelen. Twee winkelketens kunnen afspreken om met hetzelfde transportbedrijf te werken. ‘Zo verhogen we de efficiëntie van de koeriers die in de stad rondrijden. Hun capaciteit wordt beter benut’, legt operationeel directeur Applincourt uit.

‘Ook voor de maatschappij is er een voordeel, want hoe beter bedrijven hun pakjesrondes coördineren, hoe minder verkeersopstoppingen er in de stad zijn’, zegt Darchambeau. Hij nam afscheid van zijn eerste start-up, de stedelijke fietskoerierdienst The Green Link. ‘Het grote verschil is dat Urbantz schaalbaar is, het gaat om een internationaal toepasbaar softwareplatform. The Green Link is dat niet. Je moet telkens in elke stad fietsen en koeriers zoeken.’

Het softwareplatform werd ruim een jaar geleden in Parijs gelanceerd, daarna volgden andere Franse steden. Vorig jaar ging het van start in het Verenigd Koninkrijk, Portugal en Spanje. De regio San Francisco behoort tot de ambities. Urbantz probeert ook in België voet aan de grond te krijgen, het benaderde onlangs ook Vlaanderen als potentiële markt. De Leuvense transportfirma NinaTrans is sinds kort klant.

Profiel Urbantz

Activiteit: De Frans-Bel-gische start-up maakt logistieke software voor winkel- en transportbedrijven.

Werknemers: 15.

Kantoor: Wordt gedeeld met de bevriende start-up Bsit.

Aandeelhouders: Vier private aandeelhouders uit de logistiek of IT, onder wie de twee zaakvoerders.

Pakketten: Volgens het bedrijf zijn sinds de start al 1 miljoen pakketten via Urbantz verdeeld.

In het Brusselse wordt het platform gebruikt door een farmadistributeur en een verdeler van broodproducten. Maar Darchambeau mikt op meer en hoopt dat een grote retailer, zoals Delhaize of Coolblue, het aandurft om Urbantz te gebruiken.

‘Daarom zijn onze salesmensen zeker even belangrijk als onze IT’ers. Ze leggen intensief contact met mogelijke klanten. We laten ze meteen naar de CEO bellen’, lacht hij. Bedrijven kunnen het Urbantz-platform ook herverpakken met hun eigen merk.

De softwareontwikkelaars werken volop aan de volgende versie. Net zoals de transportreus DPD, die de komende maanden een app lanceert, wil Urbantz meer zeggenschap geven aan de consument die het pakje ontvangt. Applincourt: ‘Denk aan een chatfunctie waarmee de ontvanger in realtime met de koerier kan communiceren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content