Unifiedpost koopt Duitse marktleider voor 100 miljoen

Unifiedpost-CEO Hans Leybaert: 'We proberen al jaren Crossinx te overtuigen om samen te werken.' ©Wouter Van Vooren

De beursgenoteerde fintechspeler Unifiedpost legt 100 miljoen euro op tafel voor de Duitse concurrent Crossinx.

Unifiedpost  trekt oostwaarts. Het beursgenoteerde bedrijf neemt de Duitse speler Crossinx over. De specialist in facturenbeheer betaalt 100 miljoen voor het bedrijf uit Frankfurt, meldt Unifiedpost maandag. Dat is bijna tien keer de verwachte omzet over 2021.

Crossinx werd opgericht in 2007 door huidig CEO Marcus Laube. Volgens Unifiedpost zijn beide bedrijven erg complementair. Terwijl de Belgen focussen op de verwerking van betalingen ('invoice to cash'), richt het Duitse bedrijf zich vooral op inkoopprocessen en betalingen ('order to invoice'). In tegenstelling tot het 'hybride' Unifiedpost, dat zowel papieren als elektronische oplossingen aanbiedt, focust Crossinx volledig op het digitale. 'Grote bedrijven willen 100 procent elektronische communicatie', zegt Unifiedpost-CEO Hans Leybaert.

Voor buitenstaanders is het heel moeilijk om in Duitsland voet aan de grond te krijgen. Nu kopen we meteen de marktleider.
Hans Leybaert
CEO Unifiedpost

Met de overname van Crossinx, dat 170 werknemers telt, breekt Unifiedpost de poort naar Duitsland open. 'De Duitse markt is zeer gesloten', zegt Leybaert. 'De meeste bedrijven werken met een accountantpakket dat is gemaakt door een coöperatieve van accountants. Voor buitenstaanders is het heel moeilijk om in Duitsland voet aan de grond te krijgen. Nu kopen we meteen de marktleider.' Leybaert erkent dat hij er al lang van droomde om Crossinx in te lijven. 'Al jaren proberen wij hen elk kwartaal te overtuigen om samen te werken', grijnst hij.

Door de deal met Crossinx breidt Unifiedpost zijn geografische voetafdruk fors uit. Het bedrijf zet niet alleen de stap naar de zogeheten DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), maar ook naar Hongarije. Daardoor komt het doel dichterbij om dit jaar de activiteiten uit te rollen in 26 Europese landen. Met de toevoeging van 350.000 klanten van Crossinx zal het netwerk van Unifiedpost bijna 1 miljoen bedrijven omvatten.

In de marge van de overname van Crossinx past Unifiedpost zijn prognoses aan. Het bedrijf voorspelt nu een organische groei van minstens 30 procent over het boekjaar 2023. Bij de beursgang lag de lat op 25 procent groei over boekjaar 2022. 

160 miljoen
overnameprijs crossinx
Afhankelijk van de resultaten kan de kostprijs van de deal de komende jaren oplopen tot 160 miljoen euro.

Scandinavië

Unifiedpost betaalt de overname van Crossinx voor de helft in cash en voor de helft in nieuwe aandelen, tegen 20 euro per stuk. De deal verwatert zo de bestaande aandeelhouders met zo'n 7 procent. In functie van de resultaten kan het prijskaartje de komende jaren oplopen tot 160 miljoen euro.

De Belgische fintechspeler zet met de Duitse overname zijn overnamestrategie voort. Eind vorig jaar telde het al 40 miljoen neer voor een toegang tot de Scandinavische markt via de overname van 21 Grams.

Met die deals zet Unifiedpost het geld dat het bij zijn beursgang in september ophaalde aan het werk. De financiering van overnames stond toen hoog op de agenda. Unifiedpost haalde toen 252 miljoen euro op. Daarvan ging een kleine 80 miljoen euro of bijna een derde naar de verkopende aandeelhouders. Het bedrijf zelf kreeg 175 miljoen euro binnen. Netto, na aftrek van de kosten, stroomde er een goede 160 miljoen euro naar de bankrekening van Unifiedpost.

De beurskoers van Unifiedpost veerde na de overname van 21 Grams meer dan 20 procent op. Maar door de massaal verkopende insiders is de koers intussen tot ruim onder de intekenprijs van 20 euro van bij de beursgang teruggevallen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud