Zelfrijdende trucks besparen tot 10.000 euro per jaar

AB Inbev stuurde eind vorig jaar een zelfrijdende truck de baan op in de VS. ©Rechtenvrij/Otto

Vrachtwagenchauffeurs kunnen binnenkort tijdens het rijden administratief werk doen zonder op de weg te moeten letten.

Met de komst van zelfrijdende vrachtwagens verandert de taak van de traditionele truckchauffeur volledig. Dat blijkt uit een uitgebreide studie van het logistieke innovatieplatform VIL in samenwerking met het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt.

Aan de studie namen verschillende transportbedrijven deel, waaronder Eutraco, Essers, GTS en MTL. Ook de vrachtwagenbedrijven Volvo en Scania waren betrokken, net als SD Worx, TVM en VDAB.

'Er zal een chauffeur nodig blijven voor de stukken buiten de snelweg.'
Peter Lagey
Projectleider VIL

Tijdens een experiment simuleerden ze op de passagierszetel van een rijdende vrachtwagen wat chauffeurs zouden kunnen doen als ze zelf niet moeten sturen. Daarbij werd permanent de vermoeidheid van de chauffeur gemeten.

Als de vrachtwagen in zelfrijdende modus zit, zou de truckchauffeur de administratie van zijn transportorder al kunnen afwerken of hij zou nieuwe transportopdrachten kunnen aanvaarden en de registratie van praktische en commerciële informatie over laad- en losplaatsen kunnen behandelen.

Terwijl de vrachtwagen computergestuurd over de snelweg dendert, zou de chauffeur ook elektronische bijscholingen kunnen volgen. Voor zijn vakbekwaamheid moet een trucker iedere vijf jaar 35 uur nascholing volgen, een verplichting die in de toekomst perfect tijdens het rijden uitgevoerd kan worden.

Besparing tot 10.000 euro

Door het extra werk dat een chauffeur kan verzetten achter het stuur kunnen transportbedrijven jaarlijks per truck 6.000 tot 10.000 euro besparen aan administratiekosten, becijferde het VIL.

Een transportbedrijf met een klantendienst van 10 man zou het dankzij een zelfrijdende vloot met één personeelslid minder kunnen doen.
Peter Lagey
projectleider VIL

'Het gaat daarbij enkel om de baten. De kosten kunnen we nog niet in rekening brengen omdat er nog geen prijskaartje bestaat voor een zelfrijdende truck', zegt Peter Lagey, projectleider bij het VIL.

Hij vindt niet dat de besparingen overdreven moeten worden. 'Op onze wegen zal altijd een chauffeur nodig zijn voor het stuk van de route dat niet op de snelwegen plaatsvindt. De besparing zit in de centrale administratie. Een transportbedrijf met een klantendienst van 10 man zou het dankzij een zelfrijdende vloot misschien met één personeelslid minder kunnen doen.'

Zelfrijdende technologie bestaat al

Technisch gezien is de zelfrijdende truck geen verre toekomstmuziek meer. Eind vorig jaar stuurde de Belgische biergroep AB Inbev in de VS al een zelfrijdende truck de baan op om een lading bier te transporteren over een traject van 190 kilometer.

In april vond ook een proefproject plaats waarbij grotendeels autonoom rijdende vrachtwagens in konvooi over Vlaamse wegen reden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content