Antwerpse haven boekt overslagrecord

Meer dan de helft van de overslag in Antwerpen verloopt via containers ©wim kempenaers (wkb)

De Antwerpse haven behandelde in het eerste semester 118,6 miljoen ton goederen. Een record.

Na een record eerste kwartaal, kende de haven van Antwerpen ook een uitstekend tweede kwartaal. Mei was zelfs de beste maand ooit. De overslag lag met 118 miljoen ton 6,5 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

118,6 miljoen ton
Overslag
De totale overslag van Antwerpen in de eerste zes maanden

De grootste driver was de containeroverslag. Die steeg in volume met 8,2 procent tot 66,2 miljoen ton. Dat betekent dat meer dan de helft van de tonnage die in Antwerpen wordt overgeslagen in containers wordt aan- en afgevoerd. In aantal containers bedroeg de groei 8,3 procent. Er gingen 5,56 miljoen (twintig voet-) containers over de kades.

Op alle vaargebieden was er groei. Vooral de overslag van consumptiegoederen, producten uit de autosector en chemicaliën deden het heel goed. De trafieken op Noord-Amerika stegen met 10,3 procent, op Azië was er een groei van 3 procent. De sterkste groei (14%) kwam van de aan- en afvoer naar Europa.

Extra capaciteit nodig

De topman van de Antwerpse haven Jacques Vandermeiren noemde de sterke prestatie van de haven goed nieuws voor de Belgische economie maar waarschuwde er andermaal voor dat de haven met een dergelijke groei snel aan zijn maximale containeroverslagcapaciteit zal zitten. 'In de afgelopen periode hebben we onze optimale capaciteitsgrens op de containerterminals voor de sluizen ruim overschreden. Dat kan concrete gevolgen hebben voor de efficiëntie.'

Vandermeiren beklemtoonde dat bijkomende containercapaciteit hoogdringend is.

De Vlaamse overheid bekijkt verschillende scenario's om de containercapaciteit van de haven met een slordige 7 miljoen extra containers te verhogen. Dat zal gebeuren via de bouw van een Saeftinghedok, ten zuiden van Doel, bijkomende kades langs het Waaslandkanaal op Linkeroever en extra overslagcapaciteit aan de Europaterminal en de Noordzeeterminal op Rechteroever.

Tegen oktober gaat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn voorkeurscenario op tafel leggen. Volgend jaar hakt de regering de knoop officieel door. De werken aan de havenuitbreiding zouden in 2020 moeten starten zodat de eerste extra capaciteit er in 2023 is.

De afgelopen zes maanden deden 7.210 zeeschepen de Antwerpse haven aan (+1%).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect