Bedrijven kiezen steeds meer voor de boot

(foto: RV)

Bedrijven ontdekken steeds meer de voordelen van binnenvaart. Dat blijkt ook uit de cijfers. Gisteren maakte nv De Scheepvaart, de grootste van de twee Vlaamse agentschappen die instaan voor het beheer van de Vlaamse rivieren en kanalen, recordcijfers over 2011 bekend. De vervoerde tonnage steeg 4,2 procent tot 40,3 miljoen ton en het containertransport steeg 8,5 procent tot boven de 400.000 - een verdrievoudiging in tien jaar tijd.

Hoewel het tot volgende week woensdag wachten is op de jaarresultaten van nv Waterwegen en Zeekanalen, het andere agentschap, bevestigt men bij de koepel Promotie Binnenvaart Vlaanderen wel de positieve trend. De binnenvaart breekt stilaan toch door.

De voorbeelden zijn intussen ook legio. United Biscuits stuurde in oktober vanuit Willebroek koekjes en chocolade de boot op richting Antwerpse haven. Het eerste gekoelde transport per schip ooit in Vlaanderen.

Een sojavoedingsfabrikant laat sinds mei zijn ruwe sojabonen met binnenschepen leveren aan de daartoe pas vernieuwde loskade bij de fabriek in Wevelgem. Resultaat: jaarlijks 1.200 vrachtwagens minder op de weg. En de zinkproducent Nyrstar lanceerde midden vorig jaar een proefproject om meer transport via binnenvaart te organiseren.

Drempel

Omdat de wegen in Vlaanderen dichtslibben, de brandstofkosten stijgen en milieuoverwegingen steeds belangrijker worden, is binnenvaart al vaker naar voren geschoven als slim alternatief voor wegtransport. Toch heeft dat al bij al niet de spectaculaire groei opgeleverd die men zou verwachten.

Voor heel wat bedrijven is de drempel om over te stappen op binnenvaart groot. Ze weten niet waar te beginnen, ze liggen niet dicht bij een kanaal, en ze associëren binnenvaart vooral met het transport van grondstoffen.

In 1995 verscheepten we amper 2.000 containers. Nu is dat 200 keer meer

Eric Portugaels

De Scheepvaart

‘Maar dat lijkt nu toch te keren’, zegt Erik Portugaels, de topman van De Scheepvaart. Ook voor producten waarvoor vroeger helemaal niet aan binnenvaart werd gedacht, zoals koeken en frisdrank of toiletpapier. ‘Het beste bewijs is dat de zware klappen die de binnenvaart heeft gekregen door de afbouw van de staalindustrie ruimschoots zijn gecompenseerd door nieuwe trafiek.’

Arcelor

Het wegvallen van het vervoer van steenkool en ertsen richting ArcelorMittal-oven in Luik sinds mei 2011 heeft volgens Portugaels 7 procent van de volumes gekost. Wie die impact uit de cijfers filtert, komt dus op een heel mooie groei voor de andere activiteiten. En ook de containervaart zit in de lift. ‘In 1995 verscheepten we amper 2.000 containers, nu is dat 200 keer meer.’

Portugaels is ervan overtuigd dat naarmate bedrijven mobiliteitsbewuster worden ze de stijgende lijn kunnen aanhouden. Al zijn er ook enkele knelpunten. Een eerste probleem waar de sector meer kampt, is de structurele daling van het aantal kleine schepen. Wie kleine ladingen wil verschepen, krijgt het steeds moeilijker om de juiste boten te vinden.

Schippers

Er dreigt ook stilaan een tekort aan schippers. Zowat negen van de tien schepen zijn in handen van zelfstandigen en sinds de crisis in 2008 en 2009 lelijk huishield in de sector, is de drempel erg hoog voor nieuwkomers - een schip kopen is een enorme investering - terwijl de vergrijzing bij de schippers groot is.

Een ander punt is dat de binnenvaart een erg conjunctuurgevoelige sector blijft. ‘Wij zijn voor 40 procent afhankelijk van de bouw’, zegt Portugaels. ‘Als het economisch wat slechter gaat, voelen we dat meteen.’

Daarom durft hij, net als Hilde Bollen van Promotie Binnenvaart Vlaanderen, geen recordjaar 2012 te voorspellen. ‘Maar behoudens hier en daar een dip, zijn de vooruitzichten wel goed.’

In Nederland, weliswaar het binnenvaartland bij uitstek, gebeurt vandaag 40 procent van het goederenvervoer via binnenlandse waterwegen. In Vlaanderen is dat geen 15 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud