nieuwsanalyse

Bpost king of e-commerce?

©Bloomberg

Met de overname van Radial stort Bpost zich op twee grote beloftes: de Amerikaanse markt én de e-commerce.

Bpost  heeft beet. Minder dan een jaar nadat de Belgische postbode definitief wandelen werd gestuurd door zijn Nederlandse concurrent PostNL, slaat CEO Koen Van Gerven toch zijn slag. Hij haalt voor 700 miljoen euro de Amerikaanse e-commercespeler Radial binnen.

Het bedrijf uit King of Prussia, Pennsylvania, is gespecialiseerd in 'omnichannel commerce technology'. Radial, dat ontstond uit de bedrijvenafdeling van de zoekertjeswebsite eBay, biedt middelgrote bedrijven technologie en diensten aan om hun volledige logistiek voor de onlineverkoop te organiseren.

Zo organiseert Radial het betalingssysteem, de distributie en de klantendienstverlening voor honderden retailers en merken zoals Adidas en Godiva.

Cashberg

Waarom kiest Bpost voor een e-commercespeler uit de VS? Allereerst had Koen Van Gerven dringend een deal nodig om mee uit te pakken. Na de mislukte overnamepoging van PostNL, waarvoor Bpost 2,5 miljard euro in cash en aandelen veil had, heeft het Belgische bedrijf zo'n 600 miljoen bijna nulrentende cash op de balans liggen. Het gevolg: het aandeel Bpost was tot nog toe een hybride: vijf zesde een rendabele postbezorger, die 24 procent winstmarge over 2016 haalde, één zesde saai en onrendabel spaarboekje. 

Bpost deed de voorbije maanden een aantal dwergovernames, zoals de groene pakjesbezorger Bubble Post. Maar in de tijden van lage rentes droomden beleggers van een grote deal om de cash aan het werk te zetten. Al tempert het feit dat Bpost pas vanaf 2020 aan de deal gaat verdienen het enthousiasme wel serieus.

Europa

In Europa waren de opties voor Bpost beperkt. In de meeste landen is de brievenmarkt nog altijd stevig in handen van de vroegere monopolist, zoals La Poste in Frankrijk en Deutsche Post in Duitsland.

De moordende concurrentie van giganten als UPS, Fedex, DHL, GLS en co resulteert in flinterdunne marges op de Europese pakjesmarkt.

Amazon

De Amerikaanse postmarkt is daarentegen erg aantrekkelijk. De succesvolle e-commercegigant Amazon heeft de pakjesmarkt er doen boomen. Radial is op die trein gesprongen. Het biedt bedrijven de kans hun klanten een ‘Amazon like costumer experience’, belooft Radial.

In het segment van de middelgrote bedrijven is Radial met een marktaandeel van 4 procent naar eigen zeggen het nummer 2, na Amazon. In de erg versplinterde Amerikaanse markt hoopt Bpost sterk te kunnen groeien door een paar kleine spelers in te palmen en door via Radial  bedrijven die nu logistiek in eigen beheer doen te overtuigen die uit te besteden. 

Bovendien staat Bpost vandaag nog niet ver in de VS. Het bedrijf nam er in 2013 de pakketvervoerder Landmark Global over, maar dat was met een toenmalige omzet van 50 miljoen dollar maar een kleine speler in vergelijking met Radial, dat naar een omzet van een miljard dollar gaat.

E-commercereus

Bpost heeft begrepen dat zijn toekomst in de e-commerce ligt.

Hoewel de Belgische brievenmarkt nog altijd goed is voor bijna 60 procent van de bedrijfsomzet, daalt het belang van de Belgische brieven en kaarten stelselmatig. Deze zomer bleek nog dat Bpost zijn Belgische brievenvolume nog sneller dan verwacht ziet afkalven, in het tweede kwartaal met 6,7 procent.

E-commerce boomt daarentegen. De globale e-commercemarkt stijgt naar verwachting 20 procent per jaar, de grensoverschrijdende business zelfs met meer dan een kwart per jaar.

Bpost zag zijn omzet uit internationaal pakjestransport al stijgen van 11 miljoen euro in 2012 tot bijna 200 miljoen vorig jaar.

Radial, dat niet alleen logistiek maar ook technologie levert, moet de e-commercepijler van Bpost verstevigen. Het Belgische postbedrijf krijgt er in een klap 6.700 werknemers bij en ziet zijn omzet met een derde stijgen tot meer dan 3 miljard euro.

En zo moet Radial Bposts omwenteling van een ouderwetse brievenbezorger naar een internationale e-commercereus mogelijk maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud