Bpost profiteert amper van coronacrisis

©BELGAIMAGE

Als gevolg van de coronacrisis ontpopt de pakjestak zich tot sterkhouder van Bpost. Maar door de kelderende brievenpost en de zwak presterende krantenwinkels plukt het postbedrijf daar amper de vruchten van.

De coronacrisis laat Bpost met een kater achter. Het Belgische postbedrijf profiteerde weliswaar van het succes van de onlineverkoop. Vooral in de eerste en tweede lockdown deed dat de pakjesafdeling van Bpost boomen. In december brak Bpost een record met 670.000 bezorgde pakjes per dag. Bpost eindigt zo met een jaaromzet van 4,154 miljard euro, 8,3 procent meer dan in 2019.

Het bedrijf slaagde er evenwel niet om ook de winst navenant op te krikken. Bpost zag zijn aangepaste bedrijfswinst (ebit) vorig jaar bijna tien procent dalen tot 280,6 miljoen euro. Dat is beter dan de 'minstens 270 miljoen' die CEO Jean-Paul Van Avermaet enkele maanden geleden voorspiegelde, maar minder dan de 294 miljoen euro waarop analisten gemiddeld rekenden.

Voor het eerst sinds de beursgang in 2013 ging Bpost netto zelfs in het rood. Het bedrijf noteerde een geconsolideerd nettoverlies van 19,2 miljoen euro. Dat is grotendeels te wijten aan een afboeking van 141,6 miljoen euro op Bpost Bank, waarin Bpost zich eind vorig jaar liet uitkopen door medeaandeelhouder BNP Paribas Fortis. Bovendien moest Bpost bovendien een waardevermindering van 49 miljoen euro boeken op zijn krantenwinkelnetwerk, dat leed onder de coronacrisis.

Negatieve impact

'COVID-19 had naar schatting een netto negatieve impact op de EBIT voor het volledige jaar 2020', erkent Bpost in het jaarverslag. Vooral de brievenpost leed erg onder de coronacrisis omdat gesloten winkelketens tijdens de lockdowns geen reclamefolders meer verstuurden. De coronacrisis zette de langverwachte instorting van de brievenpost in gang. Het onderliggende volume aan brieven ging vorig jaar 12 procent achteruit, de hoogste daling die Bpost ooit noteerde.

Door de boomende e-commerce nemen de kartonnen pakjes langzaam de rol van winstmotor over. De pakjestak in Benelux krikte zijn winst meer dan de helft op tot 100 miljoen euro. Daardoor overvleugelt de winstmarge van de Europese pakjestak (9,3 procent) voor het eerst die van de brieventak (8,7 procent), al brengt die laatste nog altijd bijna dubbel zoveel geld (170 miljoen euro) in het laatje.

Ook in de VS komt de motor van het overgenomen filiaal Radial na enkele moeilijke jaren op toerentol. In tegenstelling tot in 2019 maakte de Noord-Amerikaanse tak vorig jaar operationeel een kleine winst, al kostte een cyberaanval het bedrijf bijna 10 miljoen euro.

2021

De groei van de pakjesafdeling zal naar verwachting normaliseren na de hoge Covid-19-niveaus die in 2020 zijn waargenomen.
Jean-Paul Van Avermaet
CEO Bpost

Voor 2021 toont CEO Jean-Paul Van Avermaet zich opvallend somber. Bpost rekent er niet op dat de enorme pakjesboom dit jaar voortduurt. De omzet van de Europese pakjesafdeling, die in 2020 een derde omhoog ging, zou dit jaar maar 5 procent stijgen. 'De groei zal zich naar verwachting normaliseren na de hoge Covid-19-niveaus die in 2020 zijn waargenomen', klinkt het. Bpost rekent evenmin op meer winst. De aangepaste bedrijfswinst moet dit jaar landen tussen 265 en 295 miljoen euro, wat vergelijkbaar is met het coronajaar 2020.

Bij het dividend blijft Bpost dan ook zuinig. Voor 2021 zal dat tussen de vork van 30 à 50 procent van de nettowinst liggen. Vroeger keerde Bpost minstens 85 procent van de nettowinst uit. Voor het uitzonderlijke coronajaar 2020 schrapte het bedrijf eerder het dividend. Dat leidde tot ongenoegen bij beleggers, maar was ook een tegenvaller voor de Belgische staat, die 51 procent van het postbedrijf bezit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud