Bpost recht rug dankzij pakjesbonanza

Bpost zag het pakjesvolume door de coronacrisis met bijna 80 procent exploderen. ©Photo News

Bpost trok zich in het tweede kwartaal op aan de spectaculaire groei van het aantal pakjes tijdens de lockdown. Zijn Amerikaanse zorgenkind Radial zette een turnaround neer. Covid-19 doet wel het dividend sneuvelen.

Het halfjaarrapport van Bpost bevestigt dat we tijdens de coronacrisis en masse pakjes bestellen. Het beursgenoteerde overheidsbedrijf zag het volume in België en Nederland in het tweede kwartaal (april-juni) - in volle lockdown - met 78 procent stijgen. Zo draagt de coronacrisis voor 44 miljoen euro bij aan de omzet.

De pakjes lieten in het eerste kwartaal ook al een sprong van 20 procent zien, maar toen was de sorteercapaciteit nog te klein om de groei te verzilveren. Inmiddels is de capaciteit in Brussel en Antwerpen opgetrokken zodat nieuwe pieken structureel worden opgevangen, zegt Bpost.

De pakjesboost deed de omzet afgelopen kwartaal met 12,5 procent groeien tot 1.053 miljoen euro. Flink meer dan de 910 miljoen waarop de analisten hadden gemikt. En ook op winstniveau springt het postbedrijf met de vingers in de neus over de lat. De bedrijfswinst daalt 'slechts' met 30 procent tot 75 miljoen euro, en niet met 60 procent tot 37 miljoen zoals analisten hadden verwacht.

Dat de winst ondanks de pakjesbonanza onder druk staat, is te wijten aan de hogere marges die Bpost boekt op het briefverkeer. Dat volume daalde, versterkt door Covid-19, afgelopen kwartaal met 18 procent. De postbodes brachten zowat een vierde minder reclamefolders rond, omdat veel bedrijven hun campagnes hebben stopgezet.

Beleggers en analisten zullen in het rapport echter vooral oog hebben voor de opstekers. De Amerikaanse pakjesdochter Radial plukte ook de vruchten van Covid-19 met een omzetgroei van 114 miljoen euro en turnde het half miljoen verlies euro van vorig jaar om in 17,6 miljoen euro winst (ebit). Een spectaculaire turnaround. Bpost nam Radial drie jaar geleden voor 700 miljoen euro over en beleefde daar voorlopig nog geen plezier aan.

Onzekerheid

Corona betekent voor Bpost niet alleen meer inkomsten. Er zijn ook meer kosten aan uitzendarbeid en transport. Alles samen snijdt Covid-19 over de eerste zes maanden 26 miljoen euro bedrijfswinst weg. CEO Jean-Paul Van Avermaet waarschuwt dat de impact van corona kan oplopen. ‘De visibiliteit blijft klein en de ruimere economische impact van Covid-19 wordt allicht pas de komende jaren duidelijk.’ 

Maar de topman herneemt wel zijn vooruitzichten van midden maart, die hij in mei schrapte wegens de coronacrisis. Van Avermaert rekent voor 2020 weer op een bedrijfswinst van 240 tot 270 miljoen euro. Een stevige verhoging van de winstdoelstelling. Analisten hoopten na het schrappen van de prognose op 200 miljoen euro.

Dividend

De onzekere tijden nopen de raad van bestuur wel alle mogelijke cash in huis te houden. Het dividend over het huidige boekjaar sneuvelt. Bpost besliste eind maart al het 11 eurocent slotdividend over 2019 niet uit te keren en in mei volgde de opschorting van de dividendpolitiek.

Dat is een nieuwe streep door de rekening van de federale overheid. Vorig jaar cashte de Belgische staat, met 51 procent van de aandelen, nog meer dan 63 miljoen euro aan dividenden. Over 2020 wordt dat nul euro. 

Eerder zag de regering al de dividendbetalingen uit de staatsparticipaties in banken en verzekeraars (Belfius, BNP Paribas, Ethias) door de neus geboord. Op vraag van de Europese Centrale Bank (ECB) en de Nationale Bank werden die uitkeringen, jaarlijks goed voor honderden miljoenen euro, tot eind dit jaar geschrapt. 

Het aandeel van Bpost schoot dinsdag in de aanloop naar de publicatie van de resultaten nabeurs 8 procent hoger. Dat belooft voor woensdag nu het postbedrijf voor dé verrassing van het resultatenseizoen heeft gezorgd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud