'Bpost vermaalt postbodes tot appelmoes'

Postbodes moeten er spoed achter zetten willen ze hun dagtaak binnen de werkuren uitvoeren ©Photo News

Postbodes moeten alsmaar sneller werken. Dat leidt tot absenteïsme en burn-outs. De bonden trekken aan de alarmbel. Donderdag zijn er gesprekken met de directie.

Bpost moet opnieuw een goede werkgever worden, schreef ACOD-vakbondstopman Jean-Pierre Nyns vorig jaar in een open brief. Hij verwees daarbij naar de grote ontevredenheid bij de postbodes, de loketbedienden en de mensen in de sorteercentra. Maar zijn klaagbrief kreeg bij de directie blijkbaar weinig gehoor want de onvrede bij het personeel is niet weggeëbd. Integendeel.

'De werkdruk is nog toegenomen', zegt Nyns. 'Een op de vier postbodes werkt structureel over. Dat betekent dat hij constant langer dan 7,36 uur per dag werkt om zijn brieven te bezorgen'.

Werkdruk zorgt voor toenemend absenteïsme

'Een op de vier postbodes werkt structureel over. Dat zorgt voor meer absenteïsme en meer burnouts'
Jean-Pierre Nyns
ACOD Post

'Zo krijgt een postbode, volgens de nieuwe versie van de befaamde georoute die de postrondes regelt, exact 197 seconden of 3 minuten en 17 seconden de tijd om zijn postauto te laden', zegt Nyns.

De vakbondstopman bevestigt de andere voorbeelden van werkdruk die worden vermeld in de Mediahuis-kranten. 21,52 seconden om een pakje aan huis aan te bieden, 5,6 seconden om brieven in de brievenbus te stoppen en 7,4 seconden voor de uitreiking van de krant (met bromfiets). Het op- en afzetten van de helm mag volgens het theoretische model dat door externe specialisten is opgesteld, slechts 8 seconden duren, wil men de postronde binnen de tijd uitvoeren.

Nyns: 'Veel mensen haken af en Bpost vindt nog amper vrijwilligers om in het weekend te werken.' De verhoogde werkdruk zorgt volgens Nyns voor een stijgend absenteïsme - met 7,6 procent nu al boven de doelstellingen van Bpost - en steeds meer mensen die met een burn-out kampen.

Donderdag overleg gepland met de directie

Mensen die vier keer per jaar ziek zijn worden volgens Nyns door Bpost aan de deur gezet. 'Ondanks het tekort aan personeel. En dat verergert nog het probleem. Bpost vermaalt het menselijk potentieel tot appelmoes', besluit Nyns die donderdag samen met de andere bonden met de directie overlegt over het 'moordende ritme' van de georoute.

12.000
Bpost telt een 12.000 postbodes die post uitreiken. In de sorteercentra werken ook nog een 4.000 postmensen

Bpost houdt voor de uitvoering van de postrondes ook te weinig rekening met het toenemende fileprobleem en het verschil tussen weekdagen en weekends, wanneer veel meer kranten moeten worden bedeeld, aldus nog Nyns.

Bij Bpost is te horen dat de hele methodiek voor het georoute-systeem is vastgelegd na intens sociaal overleg. 'De gemiddelden zijn geen wet, wel een richtlijn', aldus Barbara Van Speybroeck. 'Nonsens', reageert Nyns, 'de directie heeft de georoute-planning altijd eenzijdig toegepast. De normen zijn ons door het strot geduwd.'

Bpost telt ongeveer 12.000 postbodes/uitreikers. In de postsorteercentra werken nog een 4.000 mensen. Nyns: 'Ook daar is de werkdruk veel te hoog.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud