Bpost wil duurdere postzegel voor snelle bezorging

Van Gerven denkt er aan het aantal rode brievenbussen te verminderen. In sommige bussen zitten amper brieven. ©Dieter Telemans

Vanaf 2019 zal de postbode volgens Koen Van Gerven, de topman van Bpost, niet meer dagelijks voorbij elke brievenbus passeren.

Wie zijn geposte brief de volgende dag in de brievenbus van de bestemmeling wilde hebben, moest vroeger een duurdere priorzegel kopen. In 2007 werd die afgevoerd en sindsdien wordt elke brief als prioritair behandeld. Koen Van Gerven, de topman van Bpost, wil echter terug naar de tijd van de verschillende tarieven. ‘We willen met een gedifferentieerde prijs werken’, zegt Van Gerven in een interview met De Tijd.

Het gaat erom wat de klant wil. En die heeft niet per se nood aan bedeling de dag nadien, maar wil gerust soms twee of drie dagen wachten op zijn post.
Koen Van Gerven
Topman Bpost

De postbodes van Bpost passeren vandaag nog elke dag voorbij elke brievenbus. Door het dalende aantal verstuurde brieven is het volgens Van Gerven niet realistisch om dat te blijven doen. ‘Het gaat erom wat de klant wil. En die heeft niet per se nood aan bedeling de dag nadien, maar wil gerust soms twee of drie dagen wachten op zijn post’, zegt de Bpost-topman.

Meer betalen voor snelle brief

Toch zal het mogelijk blijven om een brief de volgende dag te bezorgen. Van Gerven wijst op het voorbeeld van Denemarken. ‘Daar wordt elke dag maar één kant van de straat geleverd. Enkel voor wie een levering wil in één dag tijd en daarvoor meer betaalt, steken de postbodes de straat over.’

Wie snel een brief ter plekke wil, zal dus meer betalen. ‘Ik wil benadrukken dat onze postzegelprijs onder het Europese gemiddelde ligt. Ik realiseer me dat de postverdeling maatschappelijk en politiek zeer gevoelig ligt. Ik wil de tijd nemen om een draagvlak te creëren’, zegt hij. De topman verwacht dat de verandering tegen eind 2019 zichtbaar wordt.

Minder brievenbussen

3
brieven
In zo’n duizend brievenbussen zitten niet meer dan drie à vier brieven per dag.

Daarnaast is Van Gerven van plan om het aantal brievenbussen waarin brieven kunnen worden gepost af te bouwen. ‘Er staan in heel het land nog een kleine 14.000 rode brievenbussen. In tien jaar tijd is het aantal brieven dat daarin wordt gepost met de helft gedaald. In zo’n duizend brievenbussen zitten niet meer dan drie à vier brieven per dag. We denken na om dat aantal brievenbussen te verminderen.’

De vraag is of de overheid, de meerderheidsaandeelhouder van Bpost, met de plannen van Van Gerven kan leven. ‘Ik heb geen enkele indicatie ontvangen dat de overheid niet in dat verhaal wil meestappen. We zullen daarover in alle transparantie overleggen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect