interview

CEO-duo moet omzet TVH naar 2 miljard tillen

Armin Rappen en Dominiek Valcke (rechts) zijn de CEO's van de twee divisies van de specialist in heftrucks en hoogtewerkers TVH Group. ©Wouter Van Vooren

De ene verkoopt en verhuurt heftrucks en hoogtewerkers over de hele wereld, de andere heeft de onderdelen daarvoor in huis. De West-Vlaamse familiale groep TVH mag dan opgesplitst zijn in Mateco en TVH Parts, hun respectieve CEO’s werken nog altijd nauw samen. ‘Ons grootste probleem? Personeel vinden.’

Wat doe je als je bedrijf in tien jaar van 700 miljoen naar 1,7 miljard euro omzet groeit, en daar elk jaar nog eens 10 procent bij doet? Je maakt er twee bedrijven van. Zo komt het dat de West-Vlaamse familiale groep TVH twee bestuursraden, twee groeiplannen en twee CEO’s telt, die voor het eerst samen naar buiten treden.

Leven na de twee Pauls

Het succesverhaal van TVH begon in 1969, toen de vrienden Paul Thermote en Paul Vanhalst een handeltje begonnen in heftrucks die het leger had afgedankt. Vijftig jaar later draait de groep een omzet van 1,7 miljard euro (2019), een verviervoudiging tegenover 2006. Er werken 6.700 mensen, van wie 2.500 in Waregem.

Bij de herschikking van de groep, met de opsplitsing in TVH Parts en Mateco, hebben de familiale aandeelhouders zich teruggetrokken uit de operationele leiding. Na het plotse overlijden van Vanhalst in 2002 was Thermote de zaken blijven aansturen samen met familieleden van de beide oprichters.

Die zitten nu alleen nog in de raden van bestuur van zowel Mateco als TVH Parts. Daar hebben ook externe bestuurders hun intrede gedaan. Bij Mateco is Luc Missorten, ex-CEO van Corelio en bestuurder bij Ontex, Barco en Recticel, sinds 2018 extern bestuurder. Bij TVH Parts werd dat Jan Van der Stichele, voorzitter van Lotus Bakeries en van de voedingsfederatie Fevia. Behalve de familieleden is Patrick Lecluyse, ex-CEO van Betafence en ex-CEO van Van Moer Logistics, de enige verbinding tussen beide. Hij is voorzitter van beide bestuursraden.

Eeuwige discretie

Vraag naar de winst of het jaarlijkse investeringsbudget van TVH Group en de CEO’s Dominiek Valcke en Armin Rappen houden het bij het antwoord ‘significant’ en een glimlach. ‘Wat ik wel kan verklappen is onze ambitie: over enkele jaren willen we met de hele groep de kaap van 2 miljard euro omzet ronden.’

Het tekent het bedrijf, dat zich al jaren in een waas van mysterie hult. De groep bestaat uit een wirwar van honderden vennootschappen, en publiceert geen geconsolideerde resultaten, noch in België noch in Luxemburg, waar Quertus, de overkoepelende holding van de familie, is ondergebracht.

Om toch een beeld te krijgen van de rentabiliteit bekijken we de enkelvoudige jaarrekening van de grootste vennootschap van de groep die we terugvinden bij de Nationale Bank: TVH Parts (niet te verwarren met de holding). Die draaide over 2018 een omzet van 541 miljoen euro, waar een bedrijfswinst van 102 miljoen euro tegenover stond.

 

De 56-jarige Duitser Armin Rappen woont en werkt in Stuttgart, in het hoofdkwartier van Mateco, de verhuurder en verkoper van hoogtewerkers en heftrucks die vorig jaar werd afgesplitst van TVH Group. Dominiek Valcke, de CEO van TVH Parts, had tot 2018 de hele groep onder zijn vleugels.

Van de producten van TVH Group, heftrucks en hoogtewerkers, worden weinig mensen warm, maar het Vlaamse familiebedrijf dat al jaren wereldwijd heer en meester is in zijn niche dwingt bewondering af. Bij de groep werken 6.700 mensen, van wie 2.500 in Waregem. ‘De opsplitsing van TVH zie ik als kinderen die het huis verlaten om hun eigen toekomst te bouwen. Ze wonen niet meer bij jou maar ze behoren nog altijd tot de familie’, zegt Valcke.

Dominiek Valcke ©Wouter Van Vooren

Wat was de logica achter de scheiding?
Dominiek Valcke: ‘TVH Parts en Mateco hebben al langer verschillende businessmodellen. Als je per se alles samen wil blijven doen, rem je elkaar af. Er was ook een commerciële bezorgdheid: met ons onderdelenbedrijf bevoorraden we ook concurrenten van Mateco. Enige onafhankelijkheid was dus wel op zijn plaats.’

Groeit de vraag naar de machines van TVH?
Armin Rappen: ‘In Oost-Europa boomt de vraag naar hoogtewerkers, doordat men, net als in het Westen, efficiënter en veiliger moet werken. In de VS of het VK mag een arbeider niet meer dan twee treden klimmen. Ladders zijn niet meer toegelaten. Dan is een hoogtewerker de enige oplossing.’

‘In de opkomende economieën plaatst men nog veel stellingen, omdat arbeid er nog relatief goedkoop is. Maar naarmate die duurder wordt, kiest men meer voor hoogtewerkers, die ook sneller werken. Die evolutie gaan we ook in China zien. We zitten alleen nog maar in Maleisië, maar zeg nooit nooit.’

De business van heftrucks surft wellicht op de golf van e-commerce en de boom van distributiecentra?
Valcke: ‘Absoluut. Het aantal distributiecentra stijgt nog altijd fors, en daardoor ook de vraag naar heftrucks en magazijnuitrusting, en wisselstukken. Maar onze groei komt niet alleen daarvan. We verkopen ook onderdelen voor hoogtewerkers en landbouwvoertuigen, waardoor we met TVH Parts onze klantenbasis kunnen uitbreiden. Wie al klant is voor zijn heftrucks wordt dat misschien ook voor een hoogtewerker of een tractor. Dat creëert een sneeuwbaleffect.’

‘Bovendien worden al die machines veel gesofisticeerder door de elektronica die erin zit. Daardoor wordt de toegevoegde waarde van onderdelen veel groter.’

Armin Rappen ©Wouter Van Vooren

Wat hebt u te bieden aan bedrijven die mee willen met de trend van industrie 4.0, de digitalisering van productieprocessen in de ‘fabrieken van de toekomst’?
Rappen: ‘Onze klanten verwachten dat hun machines veel meer geconnecteerd zijn in een netwerk. Zo kunnen ze volgen hoe en waar ze worden gebruikt, en door wie, wat de status is van de batterij of wanneer ze een onderhoudsbeurt moeten krijgen.’

Valcke: ‘Eind 2018 hebben we in de VS Gem One, een specialist in telematics en veiligheid voor heftrucks, overgenomen. De kennis en ervaring van dat bedrijf gaan we over de hele wereld uitrollen.’

Rappen: ‘Het is een mooi voorbeeld van hoe onze bedrijven nog altijd nauw samenwerken. En met klanten en producenten trouwens ook. In al onze machines zit al een module die de technische data doorstuurt over waar het toestel zich bevindt en wat de batterijstatus is. Via een portal in de cloud kunnen onze klanten hun hele vloot overzien. Op grote werven helpt dat om je machines efficiënter in te zetten.’

In de VS of het VK mag een arbeider niet meer dan twee tredes klimmen. Ladders zijn niet meer toegelaten. Dan is een hoogte werker de enige oplossing.
Armin Rappen
CEO Mateco

‘Ook wij hebben toegang tot die gegevens, waardoor we de klanten kunnen helpen vanop afstand. Een derde van alle technische problemen kunnen we telefonisch oplossen omdat we vanop afstand een zicht hebben op de machines. Zo kunnen we snel beslissen of we een technicus moeten sturen of niet.’

‘Dat is nog maar een eerste stap. Op termijn zullen we onze klant kunnen vertellen hoe hij zelf een defecte machine weer aan de praat krijgt. Nog een stap verder is predictief onderhoud, waardoor onze klanten veel kosten van uitval kunnen uitsparen.’

Waarin verschillen de businessmodellen van Mateco en TVH Parts?
Rappen: ‘Vooral onze investeringspolitiek loopt sterk uiteen. Investeer je in dure machines, dan moet je over meerdere jaren inschatten hoeveel en waar je wat nodig gaat hebben. Bij onderdelen moet je vooral je voorraden goed inschatten, een kwestie van goedkoop inkopen en duur verkopen op een korte termijn. De investering in onderdelenmagazijnen is dan weer heel lange termijn. Die bouw je niet voor enkele jaren, maar voor decennia.’

Valcke: ‘Ook onze markt is helemaal anders. Met de onderdelenbusiness zitten we in een wereldwijde markt. Door de beperkte omvang zijn onderdelen te verzenden naar overal ter wereld. Onze klanten, maar ook onze concurrenten, zitten overal. Daardoor komen we toe met een beperkt aantal magazijnen op strategische plaatsen.’

Veel technische problemen kunnen we telefonisch oplossen omdat we vanop afstand een zicht hebben op de machines.
Armin Rappen
CEO Mateco

‘Voor de verhuur of verkoop van machines daarentegen moet je een fijnmazig verkoopnetwerk hebben in elk land waar je aanwezig wil zijn. Het is te duur om een hoogtewerker verder dan enkele honderden kilometers te transporteren.’

Politieke instabiliteit

Heeft een wereldwijde groep geen last van de politieke instabiliteit en economische spanningen in de wereld?
Valcke: ‘Die raken ons, ja. Ze zijn altijd contraproductief, maar nu komen ze boven op de neerwaartse trend van de conjunctuurcyclus.’

Rappen: ‘Ik woon en werk in Duitsland. Ik zie wat de auto-industrie en alle aanverwante bedrijven doormaken - officieel is het zelfs een recessie. De wereldwijde onzekerheid maakt dat investeerders niet meer met centen over de brug komen en klanten minder kopen.’

Maar het brengt u niet in de problemen?
Valcke: ‘Bedrijven zijn heel wendbaar moeten worden. Als politieke leiders niet weten waar het naartoe moet - kijk naar de vorming van de federale regering, de brexit of de wispelturigheid van de Amerikaanse president - dan wordt het heel moeilijk als bedrijfsleider te weten wat je moet doen. Uiteindelijk beslis je. Doet zich een probleem voor, dan werk je daar gewoon rond. We zijn daar veel gelatener in geworden.’

Rappen: ‘Tien jaar geleden zou die politieke onzekerheid een veel grotere impact gehad hebben. Er is altijd wel ergens een crisis of brandhaard in de wereld. Als mondiaal bedrijf pas je je gewoon telkens weer aan. Je houdt er natuurlijk wel rekening mee als je een nieuwe regio wil betreden. Zo hebben we beslist dat Zuid-Amerika enorm veel potentieel heeft en het onze tweede thuismarkt moet worden, maar uit het politiek onstabiele Venezuela blijven we voorlopig weg.’

IT-mensen en technici moet je niet alleen in Waregem zoeken. We zouden meer technische profielen in India of Zuid-Afrika kunnen aannemen.
Dominiek Valcke
CEO TVH Parts

‘Dat heeft ook te maken met onze strategie. We willen in elk land niet alleen marktleider worden, maar ook een groot deel van de markt bezetten. In Duitsland zijn we met 12.000 machines marktleider, maar hebben we maar een marktaandeel van 20 procent. In die versnipperde markt moeten we dus nog wat overnemen.’

Wat is het grootste obstakel voor uw groei?
Valcke: ‘Personeel vinden. Het voordeel van een wereldwijde groep is dat je personeelsleden kan werven waar je ze vindt. IT-mensen en technici moet je niet alleen in Waregem zoeken. We zouden meer technische profielen in India of Zuid-Afrika kunnen aannemen. Dat vergt wel een omschakeling in de mindset van je managers. Vergeet het dat al je medewerkers in het bureau naast je zitten.’

Rappen: ‘Voor Mateco is dat anders. Wij moeten de mensen aannemen waar onze klanten zitten, want zij moeten ter plaatse gaan voor onderhoud of herstelling. En dat merk je. Personeel vinden wordt steeds moeilijker, niet alleen in het Westen, maar in de hele wereld. In Zuid-Amerika vind je wel technici, maar hun niveau is niet altijd goed.’

Helpt het dat je een groot bedrijf bent om mensen te vinden?
Valcke: ‘Ja, toch wel. Maar het heeft ook een keerzijde. Het is niet omdat je groot bent dat je corporate mag worden, met zware structuren en logge procedures. Dat schrikt mensen af.’

‘Het nieuwe hoofdkantoor dat we hier voor Parts bouwen, moet een veruitwendiging daarvan zijn. We gebruiken veel glas om te laten zien wat we in huis hebben. Er komt een mooi restaurant, een ontmoetingsplaats, een bezoekerscentrum, een auditorium... Een goede werkomgeving is belangrijk. Niet alleen om mensen aan te trekken, maar ook om ze te houden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud