Chinezen kopen grootste Griekse haven

De haven van Piraeus ligt vlakbij Athene en is de grootste van Griekenland. ©EPA

De Chinese rederij Cosco koopt de haven van Piraeus, de grootste van Griekenland. Dat zal gevolgen hebben voor de haven van Antwerpen.

De Chinese staatsrederij Cosco, die behalve schepen ook overslagterminals uitbaat, heeft een meerderheidsbelang van 67 procent gekocht in de haven van Piraeus. De grootste haven van Griekenland stond al een tijd te koop en was een onderdeel van de door Europa opgelegde privatiseringsplannen in het economisch zwaar geteisterde Griekenland. De regering Tsipras, die tegen de privatiseringen was gekant, had de plannen begin vorig jaar nog proberen tegenhouden maar de vraag van de Griekse overheid naar financiële steun zonder hervormingen vond bij Europa geen gehoor.

Cosco, dat al drie terminals uitbaat in de haven, was nog de enige partij die in de running was als koper. Het Deens APM Terminals, onderdeel van de grootste havengroep ter wereld Maersk, en de Filipijnse haventerminaluitbater ICTS waren afgevallen.

De Chinezen betalen 368,5 miljoen euro voor de controle en beloven daarbovenop nog eens 350 miljoen euro extra te investeren in de haven. Piraeus is behalve de grootste haven van Griekenland ook een van de grootste havens in het Middellandse Zeegebied.

Midden-Europa

Cosco gebruikt de haven nu al als overslagpunt voor Aziatische containercargo naar Europa, gezien de nabijheid van het Suezkanaal. In die zin evolueert de Griekse haven steeds meer als een concurrent van Antwerpen, Hamburg en Rotterdam. De Chinezen hebben duidelijk aangegeven dat ze Piraeus willen uitbouwen tot een logistiek centrum voor goederen, vooral via het spoor, naar Midden-Europa.

Dat is ook een van de redenen waarom Eddy Bruyninckx, de topman van de Antwerpse haven, al enkele jaren aandringt op een grotere samenwerking met de haven van Rotterdam. Samen overslagpunten ontwikkelen voor het vervoer van goederen naar Centraal-Europa zal volgens Bruyninckx voor een grotere kritische massa zorgen om de groeiende concurrentie van Zuid-Europese havens, zoals Piraeus, te counteren.

Het is algemeen bekend dat China zijn afhankelijkheid van de Noord-Europese havens wil verminderen en vanuit Zuid-Europa kan China op termijn de goederen sneller in Midden-Europa krijgen dan via zeg maar Rotterdam, Hamburg of Antwerpen.

Volgend jaar wordt Thessaloniki geprivatiseerd. APM en ICTS zijn opnieuw geïnteresseerd, maar ook het Deutsche Invest Equity Partners en het Japanse Mitsui tonen belangstelling.

Griekenland haalde met haar privatiseringen tot nog toe 3 miljard euro op. Dat is ver verwijderd van de 50 miljard euro die Athene zich tot doel had gesteld. Voor dit jaar mikt Griekenland op circa 2,5 miljard inkomsten uit privatiseringen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect