DHL: 'Drones zullen altijd niche zijn voor ons'

Een drone van Deutsche Post DHL, tijdens een testvlucht in 2013. ©EPA

Drones zijn hot, in die zin dat er veel over gesproken en geschreven wordt. Maar in de bezorgbusiness gaan ze weinig voorstellen. Dat denkt toch Deutsche Post DHL, het grootste pakjesbedrijf ter wereld.

Een pakje bestellen, en dat even later in ontvangst kunnen nemen van een zoemend tuig dat zelf zijn weg naar uw voordeur heeft gevonden. Het spreekt tot de verbeelding. Heel de pakjessector experimenteert er dan ook mee.

Ook Deutsche Post DHL. Maar het grootste koerierbedrijf ter wereld tempert ook de verwachtingen. 'Pakjes leveren met drones komt er zonder enige twijfel', zegt CFO Lawrende Rosen aan zakenzender CNBC. 'Maar het zal slechts een heel klein deel van onze business worden. Een echte niche.'

Rosen doelt daarmee op moeilijk bereikbare plaatsen en situaties waarin snelheid van groot belang is. DHL experimenteert bijvoorbeeld momenteel met de levering van medicijnen aan een Duits eiland, een test die naar eigen zeggen voorspoedig verloopt.

Andere bedrijven, zoals e-tailer Amazon, hopen dat de drone wel kan uitgroeien tot een algemeen gebruikt leveringsplatform. Amazon heeft zichzelf als doel gesteld om pakjes binnen het half uur bij consumenten te krijgen, binren een straal van een kleine 15 kilometer rond het distributiecentrum.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud