nieuwsanalyse

E-commerce kleurt steeds meer oranje

©Maarten Hartman

Een belangrijk deel van de distributie van e-commerce gaat voorbij aan Vlaanderen. De specialisten in logistiek vastgoed Joost Uwents (WDP) en Jo De Wolf (Montea) weten waarom.

Het was gisteren feest in Zwolle. Koning Willem-Alexander opende er voor Wehkamp, een van de grootste Nederlandse e-commercebedrijven, het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld. Ook steeds meer internationale e-commercespelers kiezen voor Nederland. In België is het geleden van de komst van H&M naar Bergen in 2008 dat een grote jongen nog eens naar ons land kwam.

Aan een gebrek aan competentie om die distributeurs in de juiste gebouwen te vestigen zal het niet liggen. De Belgische vastgoedontwikkelaars WDP en Montea slijten heel wat logistieke panden aan die internationale groepen op de Nederlandse markt. WDP is de marktleider voor logistiek vastgoed in de Benelux. Het heeft in Nederland sinds 2008 voor 791 miljoen euro in logistiek vastgoed geïnvesteerd, bijna evenveel als in België in 30 jaar. Montea was er goed voor 110 miljoen euro in twee jaar.

Logistiek en logistiek vastgoed lijken in België niet meteen in een crisis te zitten.
Joost Uwents: ‘In België surfen we op de algemene groei van logistiek. Logistiek wint in tegenstelling tot productie en retail nog aan belang. Door te investeren in logistiek kan er nog worden bespaard. We profiteren hier evenwel niet van de extra impuls die uitgaat van e-commerce. In Nederland werken bij de koerierdienst DHL Parcels 6.000 mensen, in België 500. Het verschil zit hem in de e-commerce.’

Jo De Wolf: ‘Vooral het verschil in loonkosten deed bijvoorbeeld de Nederlandse discountketen Action besluiten om haar distributiecentrum in het zuidelijkste deel van Nederland te bouwen. Vroeger maakte het niets uit of je in Tilburg of in Genk investeerde, vandaag wel. Vaak voorkomt het sociaal passief dat gepaard zou gaan bij een verhuizing naar het buitenland, die verhuizing.’

Hoe is het zo ver kunnen komen?
Uwents: ‘De Nederlanders hebben sneller en uitdrukkelijker op distributiecentra ingezet. Nederland distributieland bestaat al veel langer en heeft meer mogelijkheden dan het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Er wordt ook al jaren meer dan bij ons geïnvesteerd in infrastructuur. Toen de vraag naar Europese distributiecentra vanaf 2011 opnieuw rees, stonden ze klaar in Nederland.’

De Wolf: ‘Nachtwerk is in Nederland geen probleem. En dat maakt meteen een verschil van 24 uur in leveringstijd.’

Zijn er te weinig geschikte terreinen in België?
Uwents: ‘Nee. Kijk naar wat er te beschikking is in de havens en op de verlaten auto- en andere fabrieksterreinen in Antwerpen, Gent en Genk. Een veel groter probleem zijn de missing links. Met een noord-zuidverbinding in Limburg zou een regio als Lommel, met haar vele gronden en arbeidskrachten, de concurrentie met Nederland perfect aankunnen.’

De lage huurprijzen in België zijn geen toeval. Ze moeten deels de hogere lonen compenseren.
Jo De Wolf
CEO Montea

De Wolf: ‘Als een internationale groep op zoek gaat naar een locatie zijn er bij de aanbesteding twee doorslaggevende factoren: de loonkosten en de kosten voor het pand. Onze hogere loonkosten worden gedeeltelijk gecompenseerd door lagere huurprijzen. In Nederland en Noord-Frankrijk bedraagt de gemiddelde huurprijs voor een nieuw logistiek pand op een goede locatie gemiddeld 55 euro per m² per jaar. In België is dat 45 euro per m² per jaar. Dat is geen toeval.’

En de arbeidsethiek?
Uwents: ‘In Nederland wordt de boel veel minder vaak plots stilgelegd. In België gebeurt dat wel, vooral in Wallonië.’

De Wolf: ‘In heel wat gemeenten in Vlaanderen, dat relatief weinig werklozen heeft, scoren we niet als we zeggen dat we een klant hebben die heel wat jobs in de regio kan creëren. In Wallonië rollen ze de rode loper uit als je het woord jobs nog maar uitspreekt.’

Koning Willem-Alexander (r.) opende gisteren in Zwolle voor Wehkamp het meest geautomatiseerde distributiecentrum voor e-commerce. ©ANP

Kan de overheid beter doen?
Uwents: ‘Vandaag zijn er in Brussel vlakbij elkaar drie containerterminals. Het resultaat is dat ze alle drie de grootste moeite hebben om rendabel te zijn.’

De Wolf: ‘In Nederland zitten de grondbanken bij de gemeenten. Als ontwikkelaar kan je maar een terrein kopen als je een project hebt. In grote logistieke parken wordt ook in meer algemene dienstverlening voorzien, gaande van gemeenschappelijk vervoer tot vuilnisophaling. Zulke dingen zijn belangrijk voor bedrijven. België kampt ook meer met bouwonzekerheid. Binnen vier maanden weet je in Nederland waar je staat me je vergunningen. Ook daar kan je beroep aantekenen tegen een vergunning, maar je moet dat wel zeer goed motiveren.’

  • Een pakje dat bij de Nederlandse online retailer Wehkamp wordt besteld, is na een half uur al toevertrouwd aan DHL. In 95 procent van de gevallen wordt het nog de dag zelf thuis geleverd.
  • Van het investeringsbudget van 100 miljoen euro ging 70 miljoen naar die automatisering van het distributiecentrum van 53.000 m².
  • Het opslagsysteem bestaat uit 18 gangen van 137 meter lang en 26 verdiepingen. Er kunnen 4 miljoen producten worden opgeslagen. 468 treintjes halen het juiste artikel, zonder menselijke tussenkomst, uit een van de 470.000 bakken.
  • Het systeem kan 12.350 artikelen per uur uit het opslagsysteem halen. Dat zijn 34 miljoen stukken per jaar. Schiphol handelt jaarlijks 55 miljoen stuks bagage af.
  • Het project werd ontwikkeld door de Belgische logistiek-vastgoedspecialist WDP. Willy Naessens leverde 10.000 ton betonproducten.
  • Wehkamp heeft 1,7 miljoen vaste klanten, 145 miljoen bezoekers per jaar en een assortiment van 180.000 items. Alle 200 vaste medewerkers verhuizen naar de nieuwe locatie.
  • Wehkamp werd in 1952 opgericht als postorderbedrijf. Het moederbedrijf is RFS Holland Holding, gespecialiseerd in online winkelen in Nederland. De groep haalt een omzet van 771 miljoen euro en telt 900 medewerkers.
  • Sinds vorig jaar kan men ook in België op www.wehkamp. be bestellen. Zwolle ligt op 250 kilometer van Antwerpen. Vanaf 2016 wil Wehkamp de Belgische markt actiever bewerken. De levertermijn zou dan ook beduidend korter moeten worden dan 48 uur.

Uwents: ‘Het zou sneller mogen. Kijk naar het dossier van H&M. Tien jaar geleden zou de keten naar Meise-Westrode komen. Dat paste ook in de uitbouw van distributieactiviteiten in het verlengde van het gebied van de luchthaven rond Zaventem. Tien jaar later is Meise-Westrode nog steeds groen ingetekend, is er geen afrit en zijn er ook geen kandidaten meer.’

Waarom speelt u een sleutelrol op de Nederlandse markt?

Uwents: ‘We weten wat de klanten nodig hebben. Onze noorderburen kampten de voorbije jaren ook met een groot probleem: de aanslepende kredietschaarste, zeker voor vastgoedfinanciering. In 2008 was het financiële systeem ook in België hard getroffen. Hier werden de banken gered door de overheid. Na enkele maanden konden bedrijven zich relatief gemakkelijk opnieuw financieren. Niet in Nederland. We konden voor die Nederlandse projecten gemakkelijk op de beurs en bij de banken financiering halen.’

Zit er nog groei in Nederland?
Uwents: ‘Zeker. Maar nu wordt het moeilijker. Lokale Nederlandse spelers vinden nu al iets gemakkelijker geld. Grote internationale spelers als Prologis en Goodman tonen opnieuw interesse voor markten als de Benelux. Er zijn ook steeds meer directe investeerders als Amerikaanse en Canadese pensioenfondsen en verzekeraars.’

‘We hebben op de Nederlandse markt al lang de kritische massa overschreden om een strategische speler te zijn en te blijven.’

De Wolf: ‘Het blijft een groeimarkt. Nederland geniet van het surplus van de Europese distributiecentra. Die zijn niet gelinkt, zoals zo vaak verkeerdelijk wordt gedacht, aan de industrie, maar aan de consumptie. Nederland is de ‘gateway to Germany’. Zolang de consumptie in Duitsland draait, zal de grote logistiek het goed doen in Nederland.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n