E-commerce-pionier onderneemster van het jaar

Nathalie Sintobin wint de Womed Award van Unizo.

Nathalie Sintobin wint de Womed Award van Unizo. Ze leerde de knepen van het verkopersvak in de groentekraam van haar ouders. Dertig jaar later onderneemt ze nog steeds, online nu. ‘In 1998 waren wij Belgische pioniers in de e-commerce.’

‘Ik ben groot geworden op de markt, in de fruit-en groentenkraam van mijn ouders. Het is de beste leerschool geweest voor wat ik vandaag doe. Daar heb ik de knepen van het commerciële vak geleerd. En die zullen altijd hetzelfde blijven.’

Je kan het Nathalie Sintobin zo zien doen: snel pratend, met West-Vlaamse tongval, in een no-nonsense-stijl de dametjes op de markt proberen te overtuigen van de kwaliteit van haar groenten en fruit. Vandaag zijn de producten niet meer dezelfde, en heeft ze van verkopen zelf haar vak gemaakt. Online weliswaar. Dertien jaar geleden richtte ze samen met haar broer Frucon² op, een specialist die alle diensten aanbiedt die bij de online verkoop van product komen kijken: websitebouw, copywriting en fotografie, financiële afhandeling, logistiek, enzovoort. ‘Maar we zijn meer dan een online agency’, zegt Sintobin. ‘Een deel van onze omzet halen we uit onze diensten, maar we nemen ook een commissie op de retail omzet van onze klanten. Zo verbinden we ons succes aan dat van onze klanten. We noemen onszelf een private label distributeur voor merkproducten.’

Die merkproducten zijn onder meer koffers van Samsonite, pralines van Godiva en Neuhaus, keukentoestellen van Kitchenaid, bier van Palm Breweries of een 20-tal andere merken. Van elk merk baat Frucon² meerdere online winkels uit, volgens het aantal landen waar het merk aanwezig is. In totaal gaat het om meer dan 300 webadressen, tot in de VS toe.

Groenten en fruit

Nochtans begon het allemaal bij de groenten- en fruit van haar ouders. ‘Rond mijn twintigste had ik het idee om groenten- en fruitgeschenken voor bedrijven te creëren. Niet zo makkelijk want iedereen associeerde zulke groentemanden met ziekenhuisbezoek. Ik heb toen alle bedrijven in de buurt van Roeselare afgedweild. Ik had niet het geld om bedrijfsleiders uit te nodigen in een chique bedrijfspand, maar ik kon me als jonge vrouw wel netjes presenteren. Meer dan eens heb ik gebluft dat ik een bestelling van honderd cadeaus wel aankon. (lacht) Waarna ik me vervolgens in de haren krabde hoe ik dat zou rond krijgen.’

Meer dan eens heb ik gebluft dat ik een bestelling van honderd cadeaus wel aankon. Waarna ik me in de haren krabde hoe ik dat zou rond krijgen. Maar het is altijd gelukt.
Nathalie Sintobin
oprichter en CEO van Frucon²

De groenten- en fruitcreaties van Sintobin sloegen aan. Al gauw werd de garage van haar ouders te klein en verhuisde ze naar een atelier annex winkel van 40 vierkante meter. ‘Mijn ouders hebben me altijd mentaal en in natura gesteund, maar geld heb ik nooit gekregen. Ik moest het allemaal zelf doen.’

Ook uit Antwerpen, Gent, Brussel, Hasselt kwamen steeds meer bestellingen. De bestreken regio werd steeds groter, en in 1994 was haar broer in de VS de eerste webwinkels zien ontstaan – het internet bestond toen nog maar net. ‘Natuurlijk wisten we toen niet wat er vandaag allemaal op ons is afgekomen, maar we voelden wel dat dit de mogelijkheid bood om je klantenbestand enorm uit te breiden. In 1998 waren wij Belgische pioniers in de e-commerce. In 2003 werd Frucon² opgericht.’

Meteen internationaal

Van alle producten van zijn klanten heeft Frucon² een minimaal deel in voorraad. ‘We kennen onze klanten zo goed, dat we pieken en dalen in hun online verkoop kunnen voorspellen. Zo slagen we erin om de passage tussen in- en verkoop heel kort te houden. We willen namelijk niet werken met een consignatiemodel, waarbij de goederen eigendom blijven van de producenten. Voor onze dienstendivisie (ontwerp, bouw en beheer van de sites) halen we een omzet van 7 miljoen euro. Onder de 40 werknemers zitten zowel fotografen, IT’ers, grafisch ontwerpers als logistieke mensen, verspreid over onze vestiging in België en de VS. ’

Volgens Sintonbin is het haar geluk dat ze van bij het begin internationaal ging. Waarmee ze meteen de achterstand van de Belgische e-commerce aanklaagt. ‘Waren we in België gebleven hadden we het niet overleefd. Gelukkig is nu eindelijk de wet op nachtwerk in de logistiek goedgekeurd. Maar de Nederlanders hebben al die jaren een enorme voorsprong uitgebouwd. Behalve de wetgeving heeft dat ook te maken met hun mentaliteit: ze durven meer risico’s nemen, zijn mercantieler ingesteld en, hoewel ze minder goed talen beheersen dan Vlamingen, trekken ze sneller de wijde wereld in. In België denkt iedereen te veel vanop zijn eigen kleine eilandje.’

Momenteel hebben Nathalie en Benny Sintobin elk de helft van de aandelen in hun bedrijf. Maar ze staan open voor extern kapitaal. ‘Eigenlijk zijn we op zoek naar een geschikte partner, die we vroeg of laat toch nodig zullen hebben om verder te groeien. We houden oren en ogen open. We zijn trouwens al gecontacteerd geweest door een gigant als Bol.com.’ En de fruitmanden? ‘Die verkopen we nog altijd op onze eigen geschenkensite, in heel Europa.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud