Advertentie
Advertentie

Euronav maakt versneld werk van groenere vloot

Een Suezmax-tanker van Euronav. ©BELGA

De Belgische olietankerrederij Euronav sluit een deal met de grootste scheepswerf ter wereld om de vergroening van haar vloot te versnellen. Het hogere prijskaartje van de 'milieuvriendelijke' schepen is geen bezwaar, zegt topman Hugo De Stoop.

Euronav heeft van de vergroening van zijn vloot een topprioriteit gemaakt. De bouw van schepen met motoren die behalve op zware diesel ook op lng of het milieuvriendelijke ammoniak kunnen varen - en dus minder CO2 uitstoten - is een van de speerpunten van Hugo De Stoop, de topman van de grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld.

Euronav gaat daarvoor in zee met het Zuid-Koreaanse Hyundai Heavy Industries (HHI), de grootste scheepsbouwer van de wereld. De twee zetten een driejarig 'ontwikkelingsprogramma' op voor de bouw van 'ammoniaktankers'. Ook de gerenommeerde classificatiebureaus Lloyd's Register en Det Norske Veritas, die instaan voor de technische inspectie van schepen, werken eraan mee.

Waterstof of groene ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof en waterstof) is volgens De Stoop de toekomst om de vervuiling van de scheepvaart tegen te gaan. De sector tekent voor 2,8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, evenveel als Duitsland.

'Samenwerken met deze belangrijke partners aan veiliger transport en de commercialisering van nieuwe technologieën is van groot belang voor de maritieme industrie', zegt De Stoop. 'Het zal de ontwikkeling en aanvaarding van ammoniak als een van de sleuteloplossingen voor de scheepvaartsector versnellen.'

Hoge kostprijs

Schepen uitrusten met dual-fuel motoren vergt echter nieuwe technologische ontwikkelingen. Om ammoniak als brandstof te gebruiken moeten zware tanks op het dek van de schepen worden gemonteerd en moet de staalstructuur van de schepen veel steviger. Ook de pijpleidingen aan boord moeten worden aangepast, want ammoniak is corrosief. Dat alles duwt de kostprijs omhoog.

De samenwerking met de scheepsbouwer Hyundai zal de ontwikkeling en aanvaarding van ammoniak als een van de sleuteloplossingen voor de scheepvaart versnellen.
Hugo De Stoop
Ceo Euronav

Euronav sloot met HHI een contract voor de bouw van drie 'milieuvriendelijke' Suezmax-schepen en lichtte de optie voor de bouw van een derde VLCC. Suezmax- tankers opereren op kleinere vaarroutes en kunnen 120.000 tot 200.000 ton olie aan boord nemen. VLCC's of 'very large crude carriers' zijn supertankers die varen op de hoofdroutes tussen bijvoorbeeld de Perzische Golf en het Verre Oosten. Zij kunnen tot 320.000 ton transporteren.

De drie Suezmax'en zullen 66 miljoen dollar per stuk kosten. De oplevering is voorzien in het derde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024. De kostprijs van de nieuwe supertanker - de eerste twee die kunnen varen op lng werden in april besteld - zal schommelen rond 190 miljoen dollar. Hij wordt in het tweede kwartaal van 2023 opgeleverd.

Competitief voordeel

De Stoop is ervan overtuigd dat het inzetten van milieuvriendelijke schepen op korte termijn een competitief voordeel oplevert. Banken en olietraders worden steeds meer onder druk gezet om milieuvriendelijkere schepen te charteren. Volgens de internationale scheepvaartregelgever IMO moet de CO2-uitstoot van de 'shipping' tegen 2030 met 40 procent en tegen 2050 met 80 procent omlaag.

De Stoop is al jaren bezig met de verjonging van zijn vloot. Hij laat nieuwe schepen - die minder verbruiken en vervuilen - bouwen, verkoopt oude schepen - dit jaar werden er acht verkocht, waarvan het oudste uit 2002 - en bouwt schepen om die in de vaart zijn.

Dit jaar krijgen 27 schepen - een derde van de vloot - nieuwe verf op hun casco. Daardoor gaan ze aerodynamischer varen en minder verbruiken en zal de CO2-uitstoot 5 à 7 procent lager liggen. 'Als ik het brandstofverbruik van mijn 72 schepen elke dag met een ton zware fuel kan verminderen, komt dat overeen met het verbruik van meer dan 20.000 trucks', zei De Stoop onlangs in een gesprek met deze krant. 'Dat is een immense vermindering van de CO2-uitstoot.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud