analyse

Lastige dossiers wachten op nieuwe Bpost-paus

Jean-Paul Van Avermaet is vanaf donderdag officieel de nieuwe CEO van Bpost.

Jean-Paul Van Avermaet start morgen officieel als de nieuwe CEO van Bpost. Bij het beursgenoteerde postbedrijf krijgt de manager drie grote prioriteiten geserveerd.

Jean-Paul Van Avermaet heeft er zin in. De vroegere Belgische topman van het bewakingsbedrijf G4S werd in november aangesteld als de nieuwe CEO van Bpost. Officieel volgt hij morgen Koen Van Gerven op, die vandaag aan zijn laatste dag als CEO begint. Maar Van Avermaet wilde in de kerstvakantie liefst al mee op ronde met een postbode. Uiteindelijk bezocht hij de voorbije weken verschillende diensten van het bedrijf om de stiel te leren kennen. De personeelsleden van Bpost stuurde hij een postkaart met de boodschap 'Fier om vanaf nu deel uit te maken van de Bpost familie!' Van Avermaet geeft zich 100 dagen om een nieuwe strategie voor het postbedrijf uit te werken. Drie hete dossiers liggen bovenaan op de stapel.

1. Postronde hervormen

De meest dringende taak van de nieuwe CEO is de invoering van het nieuwe postrondesysteem. Postbodes blijven elke dag de brieven met een priorzegel bussen. Maar vanaf volgende maand leveren ze niet-prioritaire zendingen nog maar twee keer per week af. Volgens het nieuwe 'half-en-half'-systeem posten de postbodes de niet-priorbrieven in de ene helft van hun ronde op maandag en woensdag en in de andere helft op dinsdag en donderdag.

De toekomst van Bpost ligt in de pakjesmarkt.

Het nieuwe distributiesysteem is het logische gevolg van de fors dalende postvolumes. Belgen sturen almaar minder brieven en kaarten. De nieuwe CEO moet een structurele oplossing vinden om die inkomstenbronnen te compenseren. Voorlopig lukte dat door geregeld de tarieven fors op te trekken. Maar hoelang kan Van Avermaet die strategie aanhouden?

De toekomst van Bpost ligt in de pakjesmarkt. Met zijn uitgebreide netwerk van postbodes en postkantoren is het bedrijf uitstekend geplaatst om te profiteren van de groei van de e-commerce. Maar de pakjesmarkt is concurrentieel. Bovendien zijn de marges laag. Webwinkels beloven hun pakjes de volgende dag thuis te brengen maar consumenten willen daar niet voor betalen. Door de optimalisatie van Bposts pakjeslogistiek moet Van Avermaet de ambitieuze winstdoelstellingen van zijn voorganger halen.

2. Radial redden

De grootste uitdaging voor Van Avermaet ligt in de Verenigde Staten. Daar moet de nieuwe CEO Radial uit het slop trekken. Kort nadat Bpost het Amerikaanse logistiekbedrijf in 2017 voor 700 miljoen euro overnam, verloor Radial tal van grote klanten. Volgens Bpost zit de dochterfirma opnieuw op het goede spoor. Tegen 2022 moet Radial 100 miljoen dollar bijdragen aan de ebitda van Bpost. 

Verschillende Bpost-insiders staan sceptisch over de kwaliteiten van de nieuwe CEO, die geen enkele ervaring op postgebied kan voorleggen.

De nieuwe CEO zal zijn Amerikaanse business van nabij moeten opvolgen. Radial staat onder zware druk van zijn lokale concurrent Amazon. Die e-commercereus kan Bpost ook in België kietelen. Analisten van Jefferies plakten begin deze maand een verkoopadvies op Bpost wegens de groeiende bedreiging van Amazon Logistics. 'De kans op een intrede in de Belgische pakjesmarkt groeit, na de expansie in het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk', klonk het.

3. Partners aaien 

Jean-Paul Van Avermaet zal ongetwijfeld ook aankloppen in de Wetstraat. De Belgische staat heeft nog altijd de helft van het beursgenoteerde bedrijf in handen. Voor de regering is Bpost een melkkoe van dividenden. Het bewaken van die dividendenstroom wordt een grote uitdaging. Zo moest Koen Van Gerven in december het interim-dividend fors verlagen. Daardoor liep de regering ruim 45 miljoen euro mis.

De politiek speelt ook in de raad van bestuur van Bpost. Daar moet Van Avermaet de nodige goodwill kweken. Verschillende Bpost-insiders staan sceptisch over de kwaliteiten van de nieuwe CEO, die geen enkele ervaring op postgebied kan voorleggen. Daarom verkoos voorzitter François Cornelis eigenlijk een andere kandidaat: Jos Donvil, CEO van het Waalse telecombedrijf Voo en nog steeds bestuurder bij Bpost.

Voor Van Avermaet pleit zijn imago van people manager. Goede relaties met het personeel en de vakbonden zijn bij een megabedrijf als Bpost erg belangrijk. Met de afstandelijke Koen Van Gerven onderhielden de vakbonden een lastige relatie, die eind 2018 uitmondde in een vijfdagenstaking. Als Jean-Paul Van Avermaet de toekomst van de Bpost-familie wil verzekeren, zal hij niet zonder die vakbonden kunnen. 

Ex-Bpost-topper Winand gaat menopauze te lijf

Bij Bpost vertrok de voorbije jaren een hele reeks topmanagers. De laatste in het rijtje was voormalige financieel directeur Pierre Winand. Hij was door CEO Koen Van Gerven naar de VS gestuurd om de meubelen bij het kwakkelende Radial te redden. Bpost kondigde in oktober aan dat Winand om familiale redenen naar Europa terugkeerde. Maar op dat moment bleek de joviale Luikenaar al een andere job te hebben, al wilde hij niet kwijt waar.

Intussen is dat duidelijk: Winand werkt sinds kort als CFO voor de Londense farmafirma Theramex, blijkt uit de website van het bedrijf. Theramex, dat 350 werknemers telt, biedt geneesmiddelen voor vrouwen aan, onder meer rond contraceptie, vruchtbaarheid en de menopauze. Bij het Britse bedrijf komt Winand een oude bekende tegen. Theramex is in handen van het investeringsfonds CVC, de vroegere mede-eigenaar van Bpost. Winand staat bij CVC op een goed blaadje. In 2015 plukte het fonds de manager weg bij Bpost om financieel directeur te worden bij zijn Nederlandse participatie ChemicaInvest Holding. Maar die job bleek behoorlijk saai, waarna Winand terugkeerde naar de oude stal Bpost.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud