Maersk brengt boortak naar de beurs

Uit de beursgang van Maersk Drilling, de boortak van het Deense Maersk, blijkt dat er niet genoeg interesse was van kopers. ©Bloomberg

De grootste containerrederij ter wereld stoot de tak af om alleen nog te focussen op transport.

Het Deense maritieme conglomeraat A.P. Moller-Maersk brengt zijn boortak Maersk Drilling zelfstandig naar de beurs van Kopenhagen. Maersk Drilling is gespecialiseerd in grote boorinstallaties in moeilijk bereikbare regio's, bijvoorbeeld waar de olievelden in erg diep water liggen.

Het 114 jaar oude conglomeraat keert sinds 2016 de olie- en gasindustrie steeds meer de rug toe. Het wil volledig focussen op de containervaart en containerterminals, met Maersk Line als belangrijkste onderdeel. 

Afslanking

Eerder verkocht het al Maersk Tankers en bereikte het een akkoord met de Franse oliegigant Total over de verkoop van Maersk Oil. Die twee deals waren samen goed voor bijna 10 miljard dollar. De containerrederij heeft enkel nog een serviceonderdeel waar het graag vanaf wil. 

Weinig belangstelling

Wij denken dat dit de beste waarde zal creëren voor onze aandeelhouders.
Soren Skou
CEO Moller-Maersk

De boortak, die 4.000 mensen tewerkstelt, is ongeveer 4,4 miljard dollar waard en was volgens insiders moeilijk aan de man te brengen. Topman Soren Skou zei aan het persbureau Bloomberg dat alle opties voor de verkoop van de booreenheid verkend werden. Maar dat uiteindelijk voor een beursnotering is gekozen.

'Wij denken dat dit de beste waarde zal creëren voor onze aandeelhouders', aldus Skou. De familie Maersk zal 40 procent van de aandelen van de boortak houden als die volgend jaar een zelfstandige notering krijgt in Kopenhagen.

Oliegigant Total

Verder maakten de Denen bekend dat het concern onlangs een belang van 1,2 miljard dollar in het Franse Total heeft verkocht, goed voor meer dan 19 miljoen van de ruwweg 98 miljoen aandelen die Maersk had gekregen door de verkoop van Maersk Oil aan Total.

Zodra de boortak een aparte listing op de Deense beurs krijgt, zal een belangrijk deel van de resterende Total-aandelen aan de aandeelhouders van Maersk worden uitgekeerd. 

Druk op winst

Door de hogere brandstofkosten en druk op vervoerstarieven door de stijgende importheffingen kwam de winstgevendheid van Maersk in het tweede kwartaal van dit jaar onder druk, ondanks de omzetstijging van 24 procent.

Toch verwacht het conglomeraat dit jaar, dankzij langere eenheidskosten en hogere vrachttarieven, een omzet van ongeveer 40 miljard dollar, een stijging van bijna 50 procent tegenover 2016.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content